Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika literatury (KČJL / KZDIL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / KZDIL - Didaktika literatury, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Úvod do studia disciplíny. Problematika vztahu didaktiky literatury k literární vědě a jiným vědním oborům. Cíle literární výchovy.2. Literární výchova v systému nového vzdělávacího programu (základní školské dokumenty; struktura RVP ZV; tvorba ŠVP)3. Čtenářská propedeutika (se zaměřením na prepubescentího čtenáře), problematika výchovy aktivního čtenáře. Akce na podporu dětského čtenářství. Čtenářská gramotnost.4. Teorie čtení. Diagnostika čtenáře na prvním stupni základní školy. Poruchy čtení.5. Učebnice (antologie) ? kritéria výběru. Klasifikace textů v čítankách na prvním stupni základní školy.6. Plánování a příprava učitele na hodinu literární výchovy. Pomůcky a didaktická technika ve vyučovacím procesu.7. Umělecký text v hodinách literární výchovy.8. Základní fáze literárněvýchovného procesu: motivace, první seznámení s textem, interpretace.9. Estetickovýchovné činnosti využívané pro práci s uměleckým textem (1. část)10. Estetickovýchovné činnosti využívané pro práci s uměleckým textem (2. část)11. Vizuální interpretace literárního textu. Práce s ilustrací. Zvuková a pohybová interpretace textu v hodinách literární výchovy.12. Mimočítanková četba a aktuální literární výchova. Mimoškolní literární výchova. Kulturní aktivity dětí. Čtenářské deníky.13. Časopis a jeho využití ve výuce. Tvorba školního časopisu zaměřeného na uměleckou tvorbu dětí.Semináře:1. Úvodní seminář ? program, systém práce, doporučená literatura.2. Základní školské dokumenty; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; ŠVP (struktura práce)3. Podpora dětského čtenářství ? motivace, kulturní akce.4. Čítanka ? výběr vhodné publikace pro výuku, komparace vydávaných antologií. Práce s metodickou příručkou.5. Klasifikace textů v čítankách na prvním stupni základní školy. Využití pracovních sešitů a doplňkových publikací.6. Pomůcky a didaktická technika. Příprava doplňkových materiálů. Způsoby využití didaktické techniky.7. Projektová metoda ve výuce na prvním stupni základní školy (se zaměřením na literární výchovu).8. Metody práce s prozaickým textem. Motivace, seznámení s textem, jazyková, kompoziční a tematická složka textu.9. Osnova a reprodukce literárního textu (ukázka práce).10. Metody práce s básnickým textem. Individuální dětská tvorba.11. Výrazný přednes, dialogizace a dramatizace textu ? ukázka práce včetně použitých pomůcek.12. Aktuální a mimoškolní literární výchova. Akce na podporu dětského čtenářství ve škole i mimo ni. Školní a veřejné knihovny ? zařazení vybraných programů do školní praxe.14. Časopisy pro děti a jejich využití ve výuce ? praktická ukázka.

Získané způsobilosti

Umět aplikovat akcentované metody a formy práce v přímé výuce.

Požadavky

Požadavky pro udělení zápočtu (určeno studentům prezenční formy studia):1. Aktivní účast na seminářích (85%)2. Plnění dílčích úkolů.3. Vyhovující hodnocení seminární práce.Zkouška prověřuje teoretické znalosti studenta a jeho orientaci v oboru, dále pak schopnost uplatnění metod a forem práce v navozených situacích. Požadavky pro udělení zápočtu (určeno studentům kombinované formy studia)1. Kladné hodnocení seminární práce: Student písemně vypracuje literární projekt (na jím zvolené téma), který bude využitelný ve výuce literární výchovy na prvním stupni základní školy. Rozsah práce není stanoven. Projekt bude obsahovat 5 navazujících příprav na hodiny literatury, musí akceptovat interdisciplinární vazby a podporovat i ostatní principy RVP ZV. Student při zpracování využívá teoretické poznatky získané z výuky. Přirozeně aplikuje specifické metody a formy práce určené pro literární vyučování. 2. Student uvede projekt do praxe a o realizaci vypracuje zprávu v rozsahu 2 stran A4. 3. Projekt a zpráva budou odevzdány vyučujícímu v tištěné podobě nejpozději 14 dnů před vypsaným zápočtovým termínem. Zkouška prověřuje teoretické znalosti studenta a jeho orientaci v oboru, dále pak schopnost uplatnění metod a forem práce v navozených situacích.

Garant

Mgr. Petra Bubeníčková

Vyučující

Mgr. Petra Bubeníčková