Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Česká literatura 2. pol. 20. stol. (KČJL / PCGCA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / PCGCA - Česká literatura 2. pol. 20. stol., Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Problémy periodizace české literatury s přihlédnutím k poslednímu období.2. Spory o povahu naší literatury a českého spisovatele, organizaceliterárního života, časopisectví.3. Problémy typologie a povahopisu, hledání hrdiny.4. Takzvaný kladný hrdina. Antihrdina. Příznačné typy (např. Danny Smiřický,L. Jahn, T. Mundstock, Brych atp.).5., 6. Orální lidové a folklórní proudy, regionalistické aspekty v literárnímdíle. Vývoj této problematiky od roku 1945 do současnosti, příznačnéosobnosti (od J. Š. Kubína až k osobitým modifikacím typu poudačky - např.Kubátová, Buchar).7. Čeští autoři v konfrontaci se světem a jinými literaturami, emigrační vlny.8. Česká literatura vznikající v cizině (např. Hostovský, Němeček, Součková,Kundera, Kohout atp.).9. Povaha českého humoru jako sebeobranného reflexu - až k mystifikacím aparodizacím.10. Pražská (česká) ironie, divadla malých forem, dílo B. Hrabala.11., 12. Proměny žánru historického románu (např. Šotola, Körner, Michal,Daněk, Neff ...).13., 14. Člověk v ohni války a vykořeněný hrdina, peripetie psychologické prózy(Weil, Valenta, Fuks, Lustig...).Semináře:1., 2. Generační pocity a jejich konfrontace se současným stavem - deníkovéformy (např. Orten, Hanč, Diviš, Chaun).3., 4. Charakteristika českého prostoru ve světle literárního zobrazení -město, velkoměsto, Skupina 42, poezie všedního dne. Dílo J. Koláře, B.Hrabala.5., 6., Vidění krajiny, ekologie a poezie. Nové trendy i tradiční přístupy(např. J. Skácel).7., 8. Úloha vědy v básnickém díle. Exaktní myšlení ve střetu s pocitem ainspirací (např. M. Holub).9., 10. "Vyprázdněné životy" a sociologismus v literatuře (např. V. Páral).11., 12. Příběhová schemata ve službách "nového obsahu", emblémy vedoucí kdeformaci myšlení (např. Řezáčův Nástup).13., 14. Labyrint světa a pokusy o filozofickou prózu (např. V. Linhartová).

Získané způsobilosti

Cílem přednášek je poskytnout koncepčně vyhraněný a ucelený pohled na toto vývojové údobí v návaznosti na předchozí etapy a otevření základních problémových okruhů.Cílem seminářů je dovést posluchače k schopnosti samostatného názoru na dané problematiky a k dovednosti vlastní interpretace literárních děl, spjatých s tímto údobím.

Požadavky

Zápočet bude udělen po splnění následujících podmínek:1. Účast na seminářích 85%.2. Aktivní účast na seminářích (mj. průběžné poznámky k probíraným tematickým okruhům).3. Vyhovující hodnocení seminární práce.

Garant

doc. PaedDr. Alena Zachová, CSc.