Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Literární kultura ve škole (KČJL / PIOLA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / PIOLA - Literární kultura ve škole, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:l. Pojem "literární kultura" a přístupy k literárnímu dílu podle škol a směrů literární vědy2.Mechanismy literárního povědomí a subjekty utvářející kontexty díla (autor, nakladatel, čtenář, kritik, vědec, knihovník aj.)3. Typy čtenářů a postoje během konkretizace textu a interpretace díla4. Autorská biografie ve škole (autor a ?literární veřejnost?)5. Literární tradice a úloha topik, stereotypů a archetypů6. Dějinnost literatury a povědomí čtenářů o tematických řadách uměleckého vývoje7. Literární generace a kulturní vzorce mládeže8. Populární žánry a masová kultura ve škole9. Literatura v audiovizuálním kontextu během vyučování10. Využití učebnic a čítanek jako tvůrčího podnětu11. Sestavování ediční řady12. Příprava školního časopisu13. Funkce výstavy v zobrazení literárního života14. Rozhlasové pořady z hlediska přednesu a dramatizaceSemináře:1. Srovnání literárněhistorických metod Arne Novákaa Jana Mukařovského2. Utváření významového paradigmatu 20. let (Nezval, Wolker, Weiner)3. Analýza čtenářských deníků a zjišťování kulturních aktivit mládeže4. Diskuse nad vzpomínkami Josefa Knapa z hlediska autorské biografie5. Práce s topiky závisejícími na literární tradici (Bohuslav Reynek, Ladislav Fikar a Zbyěk Hejda)6. Dějinnost literatury mezi autonomií a společenskými požadavky (český román v letech 1945-1948)7. Problém literární generace 1968 a dnešní čtenářské vzory8. Diskuse nad knihou U. Eca o masové kultuře9. Využití filmu a televize ve škole, uplatňování role ?scenáristy?, ?režiséra? a ?dramaturga?10. Modelová práce s čítankou11. Sestavování antologie podle společného tématu12. Komponování školního časopisu13. Plánování výstavy z díla Josefa Váchala14. Dramaturgie a režie rozhlasového pásma o Karlu Havlíčku Borovském

Získané způsobilosti

Cílem přednášky je objasnit možnosti aplikace komunikačních principů literatury v literárním životě a v jeho rámci také ve škole jako jedné ze složek literární kultury určité doby.Cílem semináře je praktická příprava na uplatňování různých rolí subjektů literárního života ve vyučování a mimoškolních aktivitách.

Požadavky

Zápočet bude udělen po splnění následujících podmínek:1. Aktivní práce v seminářích.2. Vyhovující hodnocení seminární práce.

Garant

Mgr. Viktor Kořístka