Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Literární kultura ve škole (KČJL / PLNLA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / PLNLA - Literární kultura ve škole, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:l. Pojem "literární kultura" a přístupy k literárnímu dílu (výrazová estetika, strukturalismus, sémiotika, fenomenologie postmoderní doby)2.Mechanismy literárního povědomí, kontexty díla utvářené subjekty literárního života (autor, nakladatel, čtenář, kritik, vědec, knihovník aj.) - uplatnění rolí v literární výchově3. Otázky četby - typy čtenářů a postojů spjaté s motivací recepce, konkretizace textu a interpretace díla (metody zjišťování čtenářské úrovně)4. Vyučovací metody zaměřené na problematiku autorské biografie - autor jako součást "literární veřejnosti"5. Návaznost vyučování na literární tradice - zobecňování a individualizace významů minulých děl a směrů - klasika a literární dědictví dnes (topika, stereotypy, archetypy)6.Dějinnost literatury - autonomie a vazby literárního procesu - povědomí žáků o tematických řadách a žánrových souvislostech7. Literární generace a intertextualita - kolektivní identita a kulturní vzorce mládeže, projektování lidského bytí8. Populární žánry a masová kultura v podmínkách školy9. Literatura a audiovizuální kontext během vyučování10. Tvůrčí využití učebnic a čítanek pro literární výchovu11. Sestavování literární antologie a ediční otázky12. Komunikační možnosti kulturního časopisu13. Literatura v muzeu a na výstavě14. Literární pořady v rozhlase a problémy přenosu nebo dramatizaceSemináře:1. Srovnávací rozbor literárněhistorických metod Arne Nováka, Alberta Pražáka, Jana Mukařovského2. Interpretace ukázek z poezie 20.let (Nezval, Wolker, Weiner) v souvislosti s dobovou kritikou a teorií. Utváření významového paradigmatu3. Analýza čtenářských deníků a zjišťování kulturních zájmů současné mládeže4. Diskuse nad referátem o vzpomínkách Josefa Knapa, biografie ve vztahu k "literární veřejnosti" a otázka autenticity5. Práce s topiky v poezii Bohuslava Reynka, Ladislava Fikara a Zbyňka Hejdy z hlediska "literární tradice"6. Zjišťování dějinnosti literatury v rámci konvencí a inovací žánrů (román v letech 1945-1948, od mimese k tvoření) a čtenářské vnímání vývoje7. Otázky literární generace na příkladu "pokolení 68" a kulurní vzorce mládeže (proměny toposu "stříbrného větru") - sporná tvrzení J.Jedličky v knize o liter. hrdinech8. Diskuse nad knihou U.Eca "Skeptikové a těšitelé" v souvislosti s dnešní masovou kulturou9. Využití filmu a televize ve škole, uplatňování role "scénáristy", "režiséra" a "dramaturga"10. Modelová práce s čítankovou ukázkou11. Kolektivní projektování antologie podle společného "tématu" (např. poválečné pohraničí a česko-německé vztahy)12. Příprava školního časopisu podle rozdělených úkolů (redaktoři, přispěvatelé, čtenáři, distributoři)13. Plánování výstavy z díla Josefa Váchala14.Dramaturgie a režie rozhlasového pořadu o Karlu Havlíčkovi a Boženě Němcové (včetně výrazné četby a dramatizace)

Získané způsobilosti

Cílem přednášky je objasnit komunikaci v rolích různých účastníků literárního života.Cílem semináře je rozvíjení dovednosti pracovat se žáky s textem v souladu s principy literární komunikace.

Požadavky

Zápočet bude udělen po splnění následujících podmínek:1. Účast na seminářích 85%.2. Aktivní účast na seminářích.3. Vyhovující hodnocení průbežných kontrolních prací.Forma zkoušky: ústní.

Garant

Mgr. Petra Bubeníčková