Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika literatury 1 (KČJL / PMDL1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / PMDL1 - Didaktika literatury 1, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Úvod do studia disciplíny. Literární kultura ve škole a její vztah k literární vědě. Koncepce komunikativní literární výchovy a její cíle.2. Literární výchova na 2. stupni základní školy v kontextu kurikulárního dokumentu. RVP ZV; ŠVP.3. Problematika pubescentního čtenářství (etapizace; čtenářské potřeby a žánrové preference, čtenářská gramotnost a její výzkum - PISA).4. Teoretické základy čtení. Práce s dyslektiky v hodinách literární výchovy na 2. stupni základní školy.5. Hodnotící kritéria výběru antologií pro výuku LV a klasifikace čítankových textů určených k interpretaci.6. Učitelova příprava na práci s uměleckým textem. Způsoby využití didaktické techniky, práce s interaktivní tabulí v hodinách LV.7. Interpretce uměleckého textu jako vyučovací metoda literární výchovy.8. Metody a fáze literárněvýchovného procesu.9. Recepce uměleckého textu (4 fáze: percepce, apercepce, interpretce a konkretizace).10. Základní estetickovýchovné činnosti s literárním textem (reprodukce, dialogizace a dramatizace, výrazné čtení a výrazný přednes).11. Alternativní interpretace uměleckého textu prostřednictvím obrazu, zvuku a pohybu.12. Společná mimočítanková četba žáků. Tvorba kulturního deníku. Individuální četba pubescentů.13. Aktuální výchova literaturou a uměním.Semináře:1. Úvodní seminář ? program, systém práce, doporučená literatura.2. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání ? vztah obsahu vzdělání a obsahu učiva v literární výchově. Ukázka tvorby ŠVP.3. Akce a individuální aktivity podporující čtenářství pubescentů. Využití celostátních akcí na podporu čtenářství, tvorba individuálních projektů v rámci třídy a školy.4. Knihovna a její funkce v systému literárněvýchovného vzdělávání. Podpora mimoškolní četby.5. Čítanka jako specifický typ učebnice; kritéria výběru; komparace užívaných antologií.6. Klasifikace textů v čítankách na 2. stupni základní školy. Práce s doplňkovými publikacemi.7. Časopisy pro děti a mládež v hodinách literární výchovy (výběr doplňkových textů). Odborné literární časopisy v procesu vzdělávání pedagoga.8. Využití pomůcek v hodinách literární výchovy (včetně fotografií, ilustrací a hudby). Pohádka, pověst.9. Úvodní práce s textem. Mýtus, bajka.10. Práce s kompoziční a jazykovou složkou uměleckého textu. Dobrodružná literatura, próza s dívčí hrdinkou.11. Dialogizované čtení a dramatizace textu. Využití multimediálních a interaktivních pomůcek ve výuce literatury. Volný výběr žánrů.12. Interpretace básnického textu. Tradiční a moderní poezie.13. Literární vycházka a soutěž ? využití jiných forem literární výchovy ve výuce.

Získané způsobilosti

Aplikace prezentovaných metod a forem práce v praxi za účelem podpory a kultivace čtenářství žáků. Získat povědomí o základních školských dokumentech a práci s nimi.

Požadavky

Podmínky pro udělení zápočtu:1. Aktivní účast v seminářích, plnění dílčích úkolů.2. Minimální účast ve výuce 85%.3. Vyhovující hodnocení seminární práce.

Garant

doc. PaedDr. Alena Zachová, CSc.