Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Tvůrčí psaní (KČJL / PMGAB)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / PMGAB - Tvůrčí psaní, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Psací cvičení na čas (automatický text).2. Aforismus.(Téma: Jak se cítím ?ve své kůži?.)3. Příběh vlastního jména.Příběh vlastního jména na základě jeho etymologického výkladu, rodinné tradice apod.4. Můj objekt (člověk, předmět, přírodní scenérie?).Subjektivní popis objektu ?vlastního srdce?.Popis krajiny.Smyslový popis vybrané přírodní scenérie.Smyslový popis předmětu.Popis předmětu vnímaného se zavázanými očima, tedy pouze sluchem, hmatem, čichem.Formulace asociasí, které daný předmět v posluchači na základě smyslových vjemů vyvolává.5. Záznam snu.Pokus o bezprostřední záznam snu hned po probuzení.6. Deník.Text se píše čtyři týdny po sobě a vychází z autobiografického intimního deníku.V prvním týdnu se zaznamenává kronikářsky chronologický průběh událostí kolem autorského subjektu. (výběr faktů i šíři záběru si určí sám ).V druhém týdnu píše intimní deník podle své potřeby (text, který není primárně určen ke zveřejnění).Ve třetím týdnu vzniká osobní deník, který by mohl být předložen potenciálnímu čtenáři.Ve čtvrtém týdnu píše deník nějaké osoby ze svého okolí, jejíž život můžete sledovat a získávat o něm potřebné informace. Text stylizuje tak, jak se domnívá, že by ho psala vybraná osoba. (Předstupeň k tvorbě fiktivního deníku literární postavy.) /Fišer/6. Zachycení ?okamžiku? ? pokus o uchopení času.Popis dění v určeném prostoru a vymezeném čase.7. ?Oživení? fotografie s jednou nebo více osobami monologem nebo dialogem.Pokus o napsání stylizovaného monologu nebo dialogu.8. Reklamní slogan na zvolený výrobek.9. Psaní v páru.10. Popis události.Popis události (např. svatby) jako tragédie a jako komedie(frašky).11. Oblíbená literární postava.Představení výsledku volby.Zdůvodnění volby. Zdůvodnění obsáhne i to (využije i toho), jakými prostředky je postava v daném díle charakterizována (promluva vypravěče o postavě /přímá charakteristika postavy, popis jejího zevnějšku, chování, jednání, myšlení/ - součástí této promluvy je i jméno postavy; dialogy a výroky jiných postav o této postavě; monology ?vnější? a ?vnitřní?; scénické poznámky /v dramatu, výjimečně i jinde/).13. Parodie stylu vybraného autora.Parodie vlastního stylu.14. Dokončení textu.Pokus o dokončení předloženého textu v souladu s jeho poetikou. (Porovnání s jeho faktickým vyústěním.)Pozn.: Při vytváření jednotlivých textů posluchači paralelně písemně formulují obtíže, na něž narážejí. Sledují tvůrčí proces (včetně stimulačních technik) a vývoj svého psaní.Představené úkoly mohou být průběžně pozměňovány (variovány) podle potřeb semináře. Na seminářích bude jejich zadání ještě podrobněji představeno.Pořadí úkolů respektuje chronologii semináře - uchopení problematiky subjektu v textu a mimo text.

Získané způsobilosti

1 V souladu s koncepcí tvůrčího psaní rozvíjené na Katedře českého jazyka a literatury především hledání a formování individuálního stylu účastníků semináře a představení psaní jako jedné z forem sebevyjádření.2. Seznámení s jednotlivými fázemi tvůrčího procesu ? od inspirace přes tvorbu k interpretaci.3. Aktivní zapojení posluchačů do tvůrčího procesu.4. Rozvoj tvořivého myšlení. 5. Seznámení s technikami tvůrčího psaní a jejich procvičení.6. Využití tvůrčího psaní jako jedné z metod při výuce literární teorie a historie.7. Rozvíjení komunikace prostřednictvím psaní nebo ústní analýzy a interpretace

Požadavky

Požadavky pro udělení zápočtu:Aktivní účast na semináři.Průběžné plnění zadaných úkolů.

Garant

PhDr. Nella Mlsová, Ph.D.