Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Literatura pro mládež (KČJL / POOLA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / POOLA - Literatura pro mládež, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Úvod, koncepce disciplíny, komentovaná literatura.2. Problematika dětského čtenářství.3. Přehledný vývoj české literatury pro mládež.4. Dětský folklór a jeho místo v kontextu literatury pro mládež.5. Pohádka. Teorie žánru. Varianty vzniku a pohybu pohádkových témat. Typologie pohádky. Spory o pohádku.6. Vybrané kapitoly z dějin české a světové pohádky.7. Pověst jako žánr literatury pro mládež. Typologie pověsti. Vývoj české umělé pověsti.8. Povídka a příběhová próza s dětským referenčním hrdinou.9. Dobrodružný román, jeho poetika, funkce a typologie.10. Vybrané kapitoly z dějin českého a světového dobrodružného románu.11. Próza s dívčí hrdinkou jako tematický typ literatury pro mládež.12. Struktura populárně naučné a uměleckonaučné literatury.13. Tradiční linie vývoje české poezie pro mládež.14. Moderní a experimentální linie české poezie pro mládež.Semináře:1. Úvodní seminář. Komentovaná literatura. Orientace četby.2. Počátky světové umělé pohádky. H. Ch. Andersen, Křesadlo.3. Změny v tradičním pojetí české pohádky mezi dvěma válkami. K. Čapek, Devatero pohádek.4. Problematika čtenářské aktualizece moderní umělé pohádky. A. de Saint-Exupéry, Malý princ.5. Rozklad konvenčních představových rovin v nonsensové pohádce. M. Macourek, Mravenečník v početnici.6. Místo a funkce pověsti v regionální literatuře. A. Jirásek, Staré pověsti české.7. Specifičnost kontaminace žánrů v historických prózách E. Štorcha. E. Štorch, Volání rodu.8. Spory o funkčnost a hodnocení próz J. Foglara. J. Foglar, Hoši od Bobří řeky.9. Příběhová próza s dětským referenčním hrdinou. J. Ryska, Lodní deník.10. Problematika pojetí, výkladu a hodnocení dobrodružného románu. K. May, J. Verne.11. Rozhraní mezi dobrodružnou a uměleckonaučnou prózou v tvorbě L. Součka. L. Souček, Cesta slepých ptáků.12. Tematický typ prózy s dívčí hrdinkou v dětské četbě. I. Procházková, Čas tajných přání.13. Tradiční linie v české poezii pro mládež. J. V. Sládek, F. Hrubín.14. Moderní linie v české poezii pro mládež. V. Nezval, F. Halas, Z. Kriebel.

Získané způsobilosti

Seznámit s poetikou a chronologií vývoje dětského folklóru a jednotlivých žánrů i tematických typů literatury pro mládež. V souladu s limitujícími faktory dětského aspektu interpretovat vybrané texty české i světové literatury pro mládež.

Požadavky

Zápočet bude udělen za následujících podmínek:1. Účast na seminářích 85%2. Aktivní účast na seminářích.3. Vyhovující hodnocení seminární práce.

Garant

Mgr. Petra Bubeníčková