Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Literární kultura ve škole (KČJL / PSOLA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / PSOLA - Literární kultura ve škole, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Pojem "literární kultura" a různé přístupy k literárnímu dílu podle škol a směrů literární vědy.2. Mechanismy literárního povědomí a subjekty utvářející kontexty díla (autor, nakladatel, čtenář, kritik, vědec, knihovník aj.).3. Typy čtenářů a postoje během konkretizace textu nebo interpretae díla.4. Autorská biografie ve škole, spisovatel a "literární veřejnost".)5. Literární tradice a úloha topik, stereotypů a archetypů.6. Dějinnost literatury a povědomí čtenářů o tematických řadách uměleckého vývoje.7. Literární generace a kulturní vzorce mládeže.8. Populární žánry a masová kultura ve škole.9. Literatura v audiovizuálním kontextu během vyučování.10. Vzužití učebnic a čítanek jako tvůrčího podnětu.11. Sestavování ediční řady.12. Příprava školního časopisu.13. Funkce výstavy v zobrazení literárního života.14. Rozhlasové pořady z hlediska přednesu a dramatizace.Semináře:1. Srovnávání literárněhistorických metod A. Nováka a J. Mukařovského.2. Utváření významového paradigmatu 20. let (Nezval, Wolker, Weiner).3. Analýza čtenářských deníků a zjišťování kulturních aktivit mládeže.4. Diskuse nad vzpomínkami J. Knapa z hlediska autorské biografie.5. Práce s topoi závisejícími na literární tradici (Reynek, Fikar, Hejda).6. Dějinnost literatury mezi autonomií a společenskými požadavky (český román 1945-1948).7. Problém literární generace 1968 a dnešní čtenářské vzory.8. Diskuse nad knihou U. Eca o masové kultuře.9. Využití filmu a televize ve škole; uplatňování role "scenáristy", "režiséra", "dramaturga".10. Modelová práce s čítankou.11. Sestavování antologie podle společného tématu.12. Komponování školního časopisu.13. Plánování výstavy z díla J. Váchala.14. Dramaturgie a režie rozhlasového pásma o K. Havlíčku Borovském.

Získané způsobilosti

Cílem přednášky je objasnit možnosti aplikace komunikačních principů literatury v literárním životě a v jeho rámci také ve škole jako jedné ze složek literární kultury určité doby.Cílem semináře je praktická příprava na uplatňování různých rolí subjektů literárního života ve vyučování a mimoškolních aktivitách.

Požadavky

Zápočet bude udělen po splnění následujících podmínek:1. Zpracování poznámek ze základní a doporučené literatury.2. Aktivní práce v semináři.3. Vyhovující hodnocení seminární práce.Forma zkoušky: ústní.Ke zkoušse se předkládá seznam přečtené beletrie.

Garant

Mgr. Petra Bubeníčková