Předmět Literatura pro děti a mládež (KČJL / PZNLA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJL / PZNLA - Literatura pro děti a mládež, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Přednášky:1. Literatura pro děti a mládež ? teoretická východiska, vymezení základních pojmů. Intencionální a neintencionální složka četby dětí a mládeže.2. Etapizace dětského čtenářství se zaměřením na čtenářskou etapu mladšího školního věku. Problematika tzv. dětského aspektu.3. Lidová slovesnost a literatura pro děti a mládež. Druhy a žánry dětského folklóru.4. Poetika pohádky; znaky a typologie. Teorie vzniku pohádek. Spory o pohádku.5. Lidová pohádka a vývojové proměny autorské pohádky v české a světové literatuře.6. Vývoj české umělé pověsti. Problematika regionálních pověstí.7. Próza s dívčí hrdinkou.8. Próza s dětským hrdinou a její proměny v 19. a 20. století.9. Historická próza a próza s přírodní tematikou v literatuře pro děti a mládež.10. Dobrodružná literatura a její žánrové varianty.11. Uměleckonaučná literatura pro děti a mládež; charakteristika, typologie.12. Poezie pro děti a mládež: tradiční, moderní a experimentální poezie v četbě dětí a mládeže.13. Dětský komiks ? obraz versus text.Semináře:1. Úvodní seminář ? program, systém práce, doporučená literatura.2. Popelka v české a světové literatuře ? interpretace a komparace textů vybraných autorů.3. Česká lidová pohádka ? interpretace textů.4. Nová koncepce české pohádky v meziválečném a poválečném období - interpretce textů.5. Pohádka v tvorbě zahraničních autorů ? interpretace textů.6. Česká umělá pověst ? interpretace textů.7. Próza s dívčí hrdinkou ? interpretace textů.8. Historická povídka a próza s přírodní tematikou ? interpretace textů.9. Dobrodružná próza v četbě dětí ? interpretace textů.10. Uměleckonaučná literatura ? interpretace textů.11. Tradiční poezie ? interpretace textů.12. Moderní a experimentální poezie pro děti ? interpretace textů.13. Komiks ? práce s obrazovou a verbální složkou.
Získané způsobilosti
Primárně se orientovat v literárně druhovém prostředí; v žánrech a žánrových variantách literatury pro děti a mládež. Seznámit se s proměnami vývoje tohoto specifického literárního subsystému. Interpretovat umělecké texty vybraných autorů dětské literatury.
Požadavky
Požadavky pro udělení zápočtu: (určeno pro prezenční formu studia)1. Aktivně se zapojit do plnění dílčích úkolů.2. Minimální účast na seminářích 85%.3. Samostatná četba beletrie (aktualizovaný seznam poskytne vyučující).4. Vyhovující hodnocení zadané seminární práce.Zkouška prověřuje teoretické znalosti studenta a jeho orientaci v oboru. Zjišťuje schopnost budoucích učitelů správně analyzovat texty básnického a prozaického charakteru se zaměřením na literaturu určenou dětem mladšího školního věku. Student u zkoušky předloží seznam přečtené beletrie.Požadavky pro udělení zápočtu: (určeno pro kombinovanou formu studia)1. Kladné hodnocení seminární práce. Student si zvolí jedno prozaické a jedno básnické dílo a provede jejich detailní interpretaci. Zaměří se na strukturu vybraného uměleckého díla, analyzuje složku tematickou, kompoziční a jazykovou. Rozsah seminární práce není stanoven.2. SP bude odevzdána vyučujícímu v tištěné podobě nejpozději 14 dnů před vypsaným zápočtovým termínem. Zkouška prověřuje teoretické znalosti studenta a jeho orientaci v oboru. Zjišťuje schopnost budoucích učitelů správně analyzovat texty básnického a prozaického charakteru se zaměřením na literaturu určenou dětem mladšího školního věku. Student u zkoušky předloží seznam přečtené beletrie.
Garant
Mgr. Petra Bubeníčková
Vyučující
Mgr. Petra Bubeníčková