Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Transkulturní výchova a globální rozvojo (KKNS / KGLOV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KKNS / KGLOV - Transkulturní výchova a globální rozvojo, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Revize a kritické zhodnocení dosavadních znalostí a přehled situace z perspektivy ČR:- problematika definice pojmu kultura, subkultura, multikulturalismus- osobní a skupinová identa, společnost- empatie, tolerance, stereotyp- lokální a globální občanská odpovědnost2. Tématická souvislost s fungováním vzdělávacího systému:- multikulturní, interkulturní a transkulturní komunikace- problematika kulturně-standardního a transkulturního přístupu k výchově- směřování k inkluzivnímu vzdělávání3. Praktické ukázky, realizace a kritické zhodnocení výukových metod:- pilíře a principy vzdělávacích metod- příklady kulturně-standardních a transkulturních metod ve vzdělávacím procesu- problematika konceptu identity v kulturně-standardním a transkulturním přístupu- příklady výukových metod ze zahraničí- kritická reflexe a sebereflexe4. Příprava a realizace skupinového projektu: workshop transkulturní výchovy a/nebo globálního rozvojového vzdělávání:- volba tématu a zacílení- evaluace návrhů a kritické zhodnocení předpokládaných výstupů- příprava a realizace- účast na jednotlivých skupinových projektech a jejich evaluace

Získané způsobilosti

Předmět je zaměřen na problematiku života v proměnlivé, multikulturní realitě současnosti; poukazuje na souvislost našich životů s migračními a difuzními procesy, které dnes zdaleka přesahují hranice jednotlivých států či kontinentů; dále upozorňuje na problematiku emancipace nepřeberného množství nově definovaných subkultur.Shrnutí výzev, potenciálů a rizik pluralitního občanského soužití otevírá prostor uvědomělým životním postojům a dovednostem určeným k aplikaci v běžném občanském životě a zejména potom v profesní vzdělávací sféře. Vzdělávací proces je vnímán jako jedno z klíčových míst, kde nové generace spolu s majoritní kulturní kompetencí mnohdy nereflektovaně přejímají a priori negativní stereotypy vůči minoritním skupinám.

Literatura

MORVAYOVÁ, Petra a MOREE, Dana. Dvakrát měř, jednou řež: od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha, 2009. BURYÁNEK, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Praha], 2004. PAVLÍČKOVÁ, Martina et al. La Ngonpo: místo setkávání: metodika multikulturního a globálního rozvojového vzdělávání pro partnerství škol. Praha, 2012. Kol. aut. Člověk jako východisko dialogu kultur. Ústí nad Orlicí, 2013. BLOEM, Patricia; KLOOSTER, David; STEELE, Jeannie et al. Ideas Without Boundaries: International Education Reform Through Reading and Writing for Critical Thinking. 2000. KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha, 2001. Kol. aut. Krize v multikulturalismu: multikulturalismus v krizi. Ústí nad Orlicí, 2012. DRBOHLAV, Dušan et al. Migrace a (i)migranti v Česku: kdo jsme, odkud přicházíme, kam jdeme?. Praha, 2010. MIKLUŠÁKOVÁ, Marta, ed. a MURAD, Salim, ed. Najít nový domov: česká adaptace výukového programu. České Budějovice, 2001. BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha, 1998.

Požadavky

Seminář syntetizuje a kriticky reflektuje předcházející kurzy. Přípravná část směřuje k ujasnění pojmů a metod, k reflexi osobní zkušenosti. Po praktických ukázkách, realizaci a kritickém zhodnocení různých výukových metod studenti samostatně ve skupinách a za dohledu pedagoga připraví a realizují vlastní workshop transkulturní výchovy a/nebo globálního rozvojového vzdělávání.Podmínkou k zápočtu je aktivní účast na seminářích a realizace skupinového projektu.

Garant

Mgr. Jana Karlová, Ph.D.