Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ideové základy transkulturní komunikace (KKNS / KIZT2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KKNS / KIZT2 - Ideové základy transkulturní komunikace, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

A. Základní vymezení a východiska filozofické antropologie1."Rizikovost" i aktuálnost filozoficko-antropologického tázání2. Obor filozofická antropologie (etymologické vymezení, vymezení skrze hranice s ostatními vědami o člověku); doplněk: Terminologické upřesnění (základní pojmy: bytí, jsoucno, existence, podstata)3. Epistemologický status filozofické antropologie4. Metoda filozofické antropologie5. Osoba jako podmět (subjekt) i předmět filozofické antropologie, I: Osoba jako tajemství; lidská osoba jako "subjektobjekt", tedy "poznávající" a "poznávaný" zároveň6. Osoba jako podmět (subjekt) i předmět (objekt) filozofické antropologie, II: Dynamika sebe-poznání člověka jako cesta vyjití ze sebe a návrat k sobě samému7. Osoba jako podmět (subjekt) i předmět filozofické antropologie, III: Cesta sebe-poznání člověka jako cesta transcendence a její základ v interpersonálním sdílení8. Jedinec a osoba (rozlišení mezi jedincem a osobou ve filozofii 1. pol. 20. stol.; individualismus jako ideologie jedince; individuum v metafyzickém řádu a jedinečnost pojmu osoba; některé strukturální rysy osoby)9. Definice osoby, I: Základní ontologická a historická východiska k formulování definice lidské osoby10. Definice osoby, II: Nejrozšířenější středověká definice osoby Boethiova teze a její rozvinutí u Tomáše Akvinského; definice Richarda od sv. Viktora předjímání personalismu; novověká reakce na Boethiovo statické pojetí a nebezpečí aktualistické redukce osoby11. Definice osoby, III: Pokusy o překonání redukcionistického pojetí osoby Max Scheler a Xavier Zubiri; lidská osoba v pojetí personalistů; rozlišování osoby a osobnosti12. Lidské myšlení na cestách od traktátů "De anima" (O duši) k "filozofické antropologii", I: od "De anima" k "racionální psychologii"13. Lidské myšlení na cestách od traktátů "De anima" (O duši) k "filozofické antropologii", II: od "racionální psychologie" k "filozofické antropologii"; filozofická antropologie jako disciplína v užším slova smyslu; rozmanitost koncepcí filozofické antropologieNásledující okruhy jsou závazné pouze pro studenty prezenčního studia v kombinované formě nebyl jejich obsah prezentován při přednáškách, proto zůstává pro studenty této formy studia pouze dobrovolný, příp. doplňující14. Člověk jako ontologické tajemství: Vlastnosti člověka a lidské já; "Já jsem": ontologické tajemství člověka15. Ontologické tajemství člověka v události zrození: Zrození a existence; Být dítětem bytí jako dar; Otcovství a mateřství jako služba absolutnímu sdílení bytí; Relativní hodnota rodičovství a potřeba jeho relativizace16. Ontologické tajemství člověka v události lásky: Přátelství jako nepřímá forma přející lásky; Různé stupně lásky; Ontologická hodnota lásky; Manželství a rodina jako znamení dynamického směřování lidského já ke svému cíli; Domov jako symbolické vyjádření existence lidského já v prostoru vzájemnosti (my) s druhým tyB. Dějinné pozadí otázky po člověku1. Předsokratici2. Sókrates3. Platón4. Aristoteles5. Helenismus obecná charakteristika; stoicismus6. Novoplatonismus7. Antický obraz člověka souhrn hlavních rysů8. Biblická a patristická východiska středověké filozofie vztah raného křesťanství k filozofii9. Středověký obraz člověka souhrn hlavních rysů10. Novověk

Získané způsobilosti

Student by si měl osvojit znalost základních východisek filozofie člověka. Měl by též být schopen chápat stanovisko, že člověk se ve své celistvosti zjevuje jako "ontologické tajemství", které nelze zcela postihnout žádným (do sebe uzavřeným) myšlenkovým systémem a které nelze vyčerpávajícím způsobem definovat; lze mu však (zejména na základě transfenomenologické reflexe vztahů já-ty-my) bezpodmínečně přitakat a respektovat jej jako svébytnou "osobu", která je ustavena vztahem k nepodmíněnému bytí, je otevřena svobodnému sdílení a své sebevlastnictví uskutečňuje skrze sebe-překročení, bytostnou receptivitu, sebedarování a vzájemnost s ostatními osobami.

Literatura

Coreth, Emerich. Co je člověk?. Praha, 1994. ISBN 80-7113-098-2.Sokol, Jan. Filosofická antropologie. Vyd. 2. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-422-9.Blecha, Ivan. Filosofie. 2. opr. a rozš. vyd. Olomouc, 1996. ISBN 80-7182-032-6 .Marcel, Gabriel. K filosofii naděje. Praha, 1970. Guardini, Romano. Konec novověku. Praha, 1992. ISBN 80-7021-055-9.Sokol, Jan. Malá filosofie člověka a Slovník filosofických pojmů. 3., rozš. vyd. Praha, 1998. ISBN 80-7021-253-5.Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. 7., přeprac. a rozš. vyd. Kostelní Vydří, 2000. SCHERER, Georg. Smrt jako filosofický problém. Kostelní Vydří, 2005. Vrána, Karel. Svoboda k pravdě. Vyd. 1. Praha, 2008. ISBN 978-80-7021-955-3.

Požadavky

Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na semináři (min. 75 %). Zápočet bude udělován zároveň s ústní zkouškou, není tedy nutné se k zápočtu zvlášť hlásit.Požadavky ke zkoušce:1. Osvojení si znalostí okruhů prezentovaných na přednáškách a ve studijní pomůcce (jednotlivé okruhy - viz Obsah).2. Seznámení s knihou E. Coretha "Co je člověk" a schopnost prezentovat její výpovědi. (U zkoušky je vyžadováno základní porozumění jednotlivým kapitolám, tzn., že by uchazeč měl být schopen uceleně prezentovat téma určené kapitoly. Přípravu ke zkoušce je tedy třeba zaměřit nejen na pasivní seznámení s obsahem jednotlivých kapitol knihy (s pomocí výpisků), ale také na aktivní uchopení této tematiky tak, aby ji bylo možné samostatně představit a vysvětlit. Ke každému okruhu si uchazeč může připravit vlastnoručně psanou anotaci s klíčovými pojmy. Při zkoušce je dále třeba prokázat studium knihy vlastnoručním písemným záznamem.

Garant

Mgr. Jan Hojda, Th.D.