Předmět Obecná didaktika (KKNS / KODNV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KKNS / KODNV - Obecná didaktika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. CO JE DIDAKTIKA ?2. SYSTÉM DIDAKTIKY PODLE MAŇÁKA3. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Cílové zaměření4. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Obsah ? učivo - kurikulum5. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Vyučovací metody a prostředky6. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Organizační formy7. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Hodnocení ? evaluace- reflexe8. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Podmínky - zásady - klíma9. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Pedagogická interakce a komunikace10. ČINITELÉ EDUKACE: Učitel - vychovatel11. ČINITELÉ EDUKACE: Dítě - žák ? student - vychovávaný12. UČITELSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ A JEHO VÝVOJ13: VYUČOVACÍ HODINA: Technologie výuky14. VYUČOVACÍ HODINA: Příprava na vyučování15. DIDAKTICKÉ PROCEDURY: Práce s pedagogickým textem16. DIDAKTICKÉ PROCEDURY: Aktivizující metody - kreativita17. PEDAGOGICKÉ DOVEDNOSTI UČITELE18. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: Tradiční19. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: Psycho-didaktické20. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: Reformní zahraniční21. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: reformní v ČSR22. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: moderní teorie vzdělávání23. AKTUÁLNÍ ČESKÁ VZDĚLÁVACÍ TÉMATA: rámcové vzdělávací programy24. AKTUÁLNÍ ČESKÁ VZDĚLÁVACÍ TÉMATA: inovativní přístupy
Získané způsobilosti
* poznat momentální socio-komunikativní charakteristiky studujících,* cíleně rozvíjet a zdokonalovat jejich výrazové prostředky - ohledem na studentskou identitu,* přinášet teoretická minima o sociální a pedagogické komunikaci,* nacházet funkční vztahy mezi komunikační teorií a dovednostní praxí.* budovat základy hodnocení a sebereflexe vnějšího chování,* využívat technických prostředků jako zdroje zpětné vazby k optimalizaci výrazu osobního projevu
Literatura
Švec, Vlastimil. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno, 2002. ISBN 80-7315-035-2.Spilková, Vladimíra. Didaktická východiska primárního vzdělávání dětí na základní škole. Praha, 1996. ISBN 80-86039-00-5.Maňák, Josef. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno, 1994. ISBN 80-210-1031-2.Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Vyd. 3. upr. Hradec Králové, 2002. ISBN 80-7041-604-1.Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Vyd. 4. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.Šeďová, Klára. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.Maňák, Josef. Kurikulum v současné škole. 1. vyd. Brno, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.Svatoš, Tomáš. Malá didaktika v teorii a praxi pro seminární výuku obecné didaktiky. Vyd. 1. Hradec Králové, 2006. ISBN 80-7041-715-3.Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 4. Praha, 2006. ISBN 80-7367-172-7.Maňák, Josef. Nárys didaktiky. Vyd. 1. Brno, 1990. ISBN 80-210-0210-7 .Mareš, Jiří. Pedagogická interakce a komunikace. Hradec Králové, 1988. Švec, Vlastimil. Pedagogická příprava budoucích učitelů. Brno, 1999. ISBN 80-85931-70-2.Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.Doležalová, Jana. Pedagogické situace pro cvičení z pedagogiky. Vyd. 1. Hradec Králové, 2002. ISBN 80-7041-912-1 .Švec, Vlastimil. Pedagogické znalosti učitele. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-7357-072-6 .Průcha, Jan. Pedagogický výzkum. 1. vyd. Praha, 1995. ISBN 80-7184-132-3 .Spilková, Vladimíra. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha, 1997. ISBN 80-86039-41-2 .Průcha, Jan. Přehled pedagogiky. Vyd. 1. Praha, 2000. ISBN 80-7178-399-4.Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-7178-998-4.Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-7178-945-3 .Mareš, Jiří. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha, 1990. ISBN 80-04-21854-7.Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha, 2006. ISBN 80-7367-155-7 .Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy. Vyd. 4. Praha, 2006. ISBN 80-7367-118-2 .Kalhous, Zdeněk. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha, 2002. Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno, 2005. ISBN 80-7315-104-9 .Lukášová, Hana. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Vyd. 1. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-272-6 .Šimoník, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno, 2005. ISBN 80-86633-33-0 .Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000. ISBN 80-85931-79-6 .Horká, Hana. Výchova pro 21. století. 2. rozš. a dopl. vyd. Brno, 2000. ISBN 80-85931-85-0.Maňák, Josef. Výukové metody. Brno, 2003. ISBN 80-7315-039-5.Doležalová, Jana. Vzdělávání - výuka - cíle - obsah výuky. Vyd. 2. Hradec Králové, 2006. ISBN 80-7041-919-9 .ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno, 1994.
Požadavky
Požadavky k zápočtu: a) splnění většiny mikrovýstupů a zadání,b) didakticky zaměřená hospitace,c) vyučovací mikrovýstup a jeho didaktická a komunikační reflexe,d) sdělení Pedagogická aktualita a profesně osobní komentář,e) sebereflexní úvaha o předpokladech k učitelství jako sociální profesi (do portfolia),f) úspěšnost v závěrečném didaktickém testu Zápočet lze opakovat dvakrát, resp. závěrečný didaktický test - při splnění všech podstatných dovednostních mikrovýstupů.Zkouška- písemný test (6 tematických okruhů)- ústní ověření znalostí na základě vybraného okruhu
Garant
doc. PhDr. Kamil Janiš, CSc.doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Irena Loudová, Ph.D.