Předmět Úvod do teologie (KKNS / KUVTE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KKNS / KUVTE - Úvod do teologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. univerzita jako místo studia- akademické vzdělávání- principy univerzitního života- kombinovaná forma studia- charakteristika oboru K-BNV2. vědecké poznání- charakteristika vědy- vědecký postup metoda- odborný text (tvorba, četba a její záznam)3. podstata, hlavní zájem a úkol teologie; dějinný rozměr teologie4. teologické poznánía) předpoklady teologického poznání- Boží zjevení- trvalá přítomnost Božího zjevení v apoštolské tradicib) prameny, ke kterým se obrací sluch víry- Písmo svaté jako konstitutivní pramen teologického poznání- církevní tradice a patristikamagisterium - učitelský úřad církved) principy teologické práce v oblasti intelektu víry- analogie jsoucna- analogie víry
Získané způsobilosti
Cílem předmětu je zprostředkovat poznání základních epistemologických a metodologických východisek teologie. Absolvent by měl získat povědomí o teologii jakožto reflexi, ve které se víra obrací k pramenům dosvědčujícím sebesdílení Trojjediného Boha člověku, nachází vnitřní souvislosti svých jednotlivých výpovědí a stále hlouběji vrůstá do mystéria věčné lásky.
Literatura
TORRELL, Jean-Pierre. Fenomén "katolická teologie". Praha, 2013. Pospíšil, Ctirad Václav. Hermeneutika mystéria. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-7195-001-7 .Katechismus katolické církve. Kostelní Vydří, 2002. MÜLLER, Gerhard Ludwig. Dogmatika pro studium i pastoraci. Praha, 2013. Dokumenty II. vatikánského koncilu. Kostelní Vydří, 2002. Rahner, Karl. Teologický slovník. Praha, 1996. ISBN 80-7113-088-5.
Požadavky
POŽADAVKY K ZÁPOČTU- aktivní účast na řízených konzultacích- k zápočtu je požadováno studium knihy "Fenomén katolická teologie" doložené písemnýmzáznamem- seminární práce (obecné teologické téma zpracované podle spásně-dějinné metody (ke schválení je možné předložit max. 3 verze)- studentům bude v průběhu výuky poskytnuta metodická pomůckaKe složení zápočtu budou nabízeny 3 termíny (v nich je též možné předkládat ke schválení seminární práci - proto je vhodné využít již první z vypsaných termínů)POŽADAVKY KE ZKOUŠCE- stručný referát na vybrané téma představené v rámci knihy "Hermeneutika mystéria"- orientace v probírané problematice (okruhy zkoušky budou poskytnuty v průběhu semestru)U zkoušky bude ověřována znalost těchto okruhů:Blok A: Tematické okruhy týkající se teologie1. Studium teologie v dějinách2. Různé epochy teologie (apoštolská doba; epocha církevních otců; monastická epocha; scholastická epocha a dva hlavní teologické směry; novoscholastická epocha; teologie po II. vatikánském koncilu)3. Pojem a podstata teologie4. Hlavní "zájem" teologie a vnitřní struktura teologie (základní předpoklady teologického poznání; pozitivní teologie; doktrinální teologie; disciplinárně-praktická teologie)5. Subjekt a úkol teologie6. Boží zjevení jako komunikace 7. Dějiny a ekonomie spásy8. Ježíš Kristus vrchol Božího zjevení9. Vnitrobožská komunikace jako základ komunikace Boha a člověka10. Apoštolská tradice (vysvětlení pojmu; možné definice a jejich zdůvodnění)11. Poslední základ apoštolské tradice a hlavní momenty poznání jejího obsahu12. Písmo svaté závazné (sebe-)vyjádření Božího zjevení a jedinečný projev apoštolské tradice (slovo Boží a lidské; vztah Písma k Božímu zjevení; vztah Písma a apoštolské tradice)13. Ekleziální tradice (přesažnost apoštolské tradice; jednotlivé ekleziální tradice)14. Církevní otcové (obecné úkoly patristiky; kritéria příslušnosti k církevním otcům; význam církevních otců)15. Členění patristiky I. (apoštolští otcové; apologeté; otcové 2. a 3. stol.)16. Členění patristiky II. (velké teologické školy 3. a 4. stol.; vrcholná patristika; pozdní patristika)17. Magisterium učitelský úřad církve (Kristus jako základ zjevené pravdy; přítomnost Kristovy pravdy v církvi neomylnost církve a smysl víry věřících; apoštolská autorita základ magisteria; základní kompetence magisteria)18. Nositelé učitelského úřadu a základní formy výkonu magisteria (biskupové; kolegialita; Petrův úřad; řádná a mimořádná forma výkonu magisteria)19. Stupně závaznosti výroků magisteria20. Dogma (etymologie a současné chápání termínu; způsob vyhlášení dogmatu; kompetence dogmatu)21. Analogie jsoucna (analogické užívání pojmů v teologii; principy analogického vyjadřování; formulování tří kroků analogie jsoucna)22. Analogie víry (souvislost jednotlivých tajemství víry; hierarchie pravd víry; porozumění tajemstvím víry na základě souvislosti s posledním cílem člověka; formulování tří součástí analogie víry)23. Základní myšlenková struktura teologického poznání (předběžná znalost; systematické řešení nové teologické otázky; dílčí vyřešení nové teologické otázky; schematické shrnutí)Blok B: Doplňující otázky:24. Univerzita místo studia: cíl akademického vzdělávání; podstata akademického vzdělávání Platonova akademie jako vzor; Principy univerzitního života25. Povaha kombinovaného studia a obor K-BNV (cíl studia; odborné zaměření studia)26. Vědecké poznání (vymezení vědy; metodologie, vědecký postup; psané sdělení myšlenková struktura a základní fáze tvorby odborného textu)27. Základní struktura odborného textu; bibliografické údaje a poznámkový aparát; četba odborného textu a písemný záznam
Garant
Mgr. Jan Hojda, Th.D.
Vyučující
Mgr. Jan Hojda, Th.D.