Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Proměny života ve světovém filmu (KKNS / PZIFI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KKNS / PZIFI - Proměny života ve světovém filmu, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Náplní semináře je společná interpretace vybraných filmových děl, která korespodují s životními etapami, např.:- zrození a původ lidské existence (Der Lebensborn ? Pramen života, 2000)- dětství jako totální vztah; dětský svět a jeho uspořádání (Karlík a továrna na čokoládu, 2005; Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň, 2005; Zázrak v Miláně, 1951; Kid, 1921)- dospívání, svoboda a zodpovědnost (Poslední dny Sophie Schollové, 2005; Darmošlapové, 1953; Pusinky, 2007; Ochranné zbarvení, 1977)- láska, manželství a rodina - znovunalezení svého já ve svobodném vztahu (Romance pro křídlovku, 1966; Krátký film o lásce, 1988; Střecha, 1956; Želary, 2003; Tajnosti, 2007)- stárnutí - společenská zastupitelnost a metafyzická nenahraditelnost lidské osoby (Kulový blesk, 1978; Hogo fogo Homolka, 1970; Na samotě u lesa, 1976; Persona non grata, 2005)- smrt - vzpoura, smíření a naděje (Lesní jahody, 1957; Sedmá pečeť, 1957; Život jako smrtelná choroba přenášená pohlavní cestou, 2000)V průběhu semináře (zejména v jeho úvodu) budou prezentována také základní metodologická východiska (s pomocí filmové povídky Nový svět):1. Imanentní svět uměleckého textu fikční univerzum2. Význam a smysl literárního díla významové dění uvnitř díla a tendence k odkazování k mimoliterární skutečnosti3. Motiv nejmenší prvek významové výstavby4. Děj, časoprostor a postavy jako vyšší významové prvky5. Vliv diskursu na významové směřování6. Téma jako završení významového dění textu7. Smysl díla

Získané způsobilosti

Cílem předmětu je představit některé způsoby uměleckého ztvárnění rodinných a příbuzenských vztahů a poukázat na jejich symbolický rozměr. Student by tak měl získat vhled do skutečnosti, že jednotlivé životní etapy zobrazené ve filmu mohou odkazovat k některým podstatným rysům lidské existence a částečně odhalovat tajemství lidského bytí. Absolvování semináře by mělo přispět k vědomí, že při zobrazování etap života hledá umělecká tvorba odpověď na otázku po lidském já (Kdo jsem? Jak mne určují mezilidské vztahy? Jaký má můj život smysl? Proč jsem je můj život nutný? Pomíjí mé já? Čemu vděčím za své bytí?).

Literatura

HOJDA, Jan. Obrazy člověka ve vybraných dílech literatury a filmu 20. století. Teologicko-antropologické interpretace. Ostrava, 2013. HOJDA, Jan. Obrazy člověka ve vybraných dílech literatury a filmu 20. století. Teologicko-antropologické interpretace. HOJDA, Jan. Extáze, exodus a exitus Juraje Hordubala. Teologicko-antropologická studie. Jablonec nad Nisou, 2013. Bílek, Petr A. Hledání jazyka a interpretace. Brno, 2003. ISBN 80-7294-080-5.Hojda, Jan. Hledání vzájemnosti. Jablonec nad Nisou, 2012. ISBN 978-80-87821-00-8.Hojda, Jan. Muž a žena v próze Jaroslava Durycha. V Praze, 2011. ISBN 978-80-7272-250-1.Hodrová, Daniela. --na okraji chaosu--. Vyd. 1. Praha, 2001. ISBN 80-7215-140-1.Guardini, Romano. O podstatě uměleckého díla. Vyd. 1. 2009. ISBN 978-80-87256-03-9.Hodrová, Daniela. Poetika míst. Jinočany, 1997. ISBN 80-86022-04-8.

Požadavky

75% prezence, písemné přípravy na filmová díla interpretovaná v rámci semináře, základní znalost metodologických východisek; jako možnost ke skládání zápočtu budou nabídnuty min. 3 termíny

Garant

Mgr. Jan Hojda, Th.D.