Předmět Interkulturní komunikace ve vzdělávání (KPP / KUINK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / KUINK - Interkulturní komunikace ve vzdělávání, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do problematiky (vysvětlení základních pojmů)2. Principy etablování minorit: koncept minority versus majority3. Koexistence majority a minority (způsoby adaptace, integrace, akulturace, adaptační stres; xenofobie, rasismus, stereotypy; koexistence ve školní třídě)4. Socioekonomické faktory ovlivňující interkulturní komunikaci (sociální struktura minorit, ekonomické strategie, demografické charakteristiky)5. Vývoj etnické skladby v ČR a její tendence (vzdělávání cizinců v ČR, teorie kulturního handicapu)6. Romové v České a Slovenské republice (vzdělávání Romů, stigmatizace)7. Legislativa ČR vymezující koexistenci majority a minority s důrazem na možnosti vzdělání
Získané způsobilosti
Cílem je zvýšení odbornosti a kompetence studentů v přístupu k lidem z odlišného sociokulturního prostředí než většinová populace. Skrze odbourávání a reflexi etnocentrického postoje získání profesionálního přístupu při jednání s cizinci, příslušníky menšin či jedinců ze socio-kulturně handicapovaného prostředí.
Literatura
Eriksen, Thomas Hylland. Antropologie multikulturních společností. Vyd. 1. Praha, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2.Bittnerová, Dana. Kdo jsem a kam patřím?. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-902785-8-2 .Gellner, A. Národy a nacionalismus. Praha, 1993. ISBN 80-901381-1-X.Gellner, E. Nation and Nationalism. Cornell University Press, 2009. Baršová, Andrea. Přistěhovalectví a liberální stát. 1. vyd. Brno, 2005. ISBN 80-210-3875-6 .Hübschmanová, M. Šaj pes dovakeras. Můžeme se domluvit. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0496-6.Výchova k toleranci a proti rasismu. Vyd. 2.aktualiz. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Požadavky
Studenti budou aktivně kontaktovat osoby ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, případně cizince či bývalé azylanty a provádět s nimi interview. Na jejich základě vypracují kazuistiky respondentů, které budou sloužit k hlubší analýze. Budou prezentovány mikrovýstupy z terénních dat a stanou se východiskem seminární práce studentů, na jejímž základě obdrží zápočet. Na udělení zápočtu má student 2 pokusy.
Garant
Mgr. Markéta Levínská, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Markéta Levínská, Ph.D.