Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Interkulturní komunikace ve vzdělávání (KPP / KUINK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / KUINK - Interkulturní komunikace ve vzdělávání, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do problematiky (vysvětlení základních pojmů)2. Principy etablování minorit: koncept minority versus majority3. Koexistence majority a minority (způsoby adaptace, integrace, akulturace, adaptační stres; xenofobie, rasismus, stereotypy; koexistence ve školní třídě)4. Socioekonomické faktory ovlivňující interkulturní komunikaci (sociální struktura minorit, ekonomické strategie, demografické charakteristiky)5. Vývoj etnické skladby v ČR a její tendence (vzdělávání cizinců v ČR, teorie kulturního handicapu)6. Romové v České a Slovenské republice (vzdělávání Romů, stigmatizace)7. Legislativa ČR vymezující koexistenci majority a minority s důrazem na možnosti vzdělání

Získané způsobilosti

Cílem je zvýšení odbornosti a kompetence studentů v přístupu k lidem z odlišného sociokulturního prostředí než většinová populace. Skrze odbourávání a reflexi etnocentrického postoje získání profesionálního přístupu při jednání s cizinci, příslušníky menšin či jedinců ze socio-kulturně handicapovaného prostředí.

Literatura

Eriksen, Thomas Hylland. Antropologie multikulturních společností. Vyd. 1. Praha, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2.Bittnerová, Dana. Kdo jsem a kam patřím?. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-902785-8-2 .Gellner, A. Národy a nacionalismus. Praha, 1993. ISBN 80-901381-1-X.Gellner, E. Nation and Nationalism. Cornell University Press, 2009. Baršová, Andrea. Přistěhovalectví a liberální stát. 1. vyd. Brno, 2005. ISBN 80-210-3875-6 .Hübschmanová, M. Šaj pes dovakeras. Můžeme se domluvit. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0496-6.Výchova k toleranci a proti rasismu. Vyd. 2.aktualiz. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.

Požadavky

Studenti budou aktivně kontaktovat osoby ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, případně cizince či bývalé azylanty a provádět s nimi interview. Na jejich základě vypracují kazuistiky respondentů, které budou sloužit k hlubší analýze. Budou prezentovány mikrovýstupy z terénních dat a stanou se východiskem seminární práce studentů, na jejímž základě obdrží zápočet. Na udělení zápočtu má student 2 pokusy.

Garant

Mgr. Markéta Levínská, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Markéta Levínská, Ph.D.