Předmět Obecná didaktika (KPP / KUOD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / KUOD - Obecná didaktika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Vymezení pojmu didaktika. Vývoj vzdělávacích koncepcí.Podstata vyučovacího procesu. Výuka jako didaktický systém prvků.Transmisivní a konstruktivistický model vyučování. Vzdělávací dokumenty.Technologie výuky. Efektivita výuky.Činitelé edukační reality: učitel a dítě - žák - student.Příprava na vyučování, cíle výuky, výběr a uspořádání učiva, výběr prostředků výuky, uspořádání podmínek pro efektivní výuku. Hodnocení žáků. Pedagogická dokumentace (učební osnovy RVP).Pedagogické dovednosti a pedagogické situace.Aktivizující metody ve vyučování. Kreativita učitele.Diagnostika, autodiagnostika a učitelská sebereflexe. Hospitace, jako zdroj didaktických zkušeností.Moderní didaktické technologie a jejich uplatnění v podmínkách střední školy.
Získané způsobilosti
Cílem je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení, klíčové dovednosti učitelů a zkušenosti v rámci uvažování o bezprostředních aplikacích do školské praxe i vlivem dovednostního výcviku. K dílčím cílům disciplíny patří: rozvoj schopnosti transformovat teoretické učivo obecné didaktiky na úroveň konkrétní vyučovací jednotky (pracovního dne), zdokonalovat profesně zralé diskuse k aktuálním tématům českého školství, prohlubovat znalosti a postoje ke zvyšování efektivity výuky a o didakticky optimálních řešeních problematických pedagogických situací.
Literatura
Maňák, Josef. Nárys obecné didaktiky. Brno, 1995. KALHOUS, Z.- OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha, 2002. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1998. KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 2012. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2012. PRŮCHA, J. Pedagogická encklopedie. Praha, 2009. PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. ? MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha, 2003. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha, 2011. KOTRBA, T.; LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno, 2007. Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice. Vyd. 1. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
Požadavky
Požadavky k zápočtu a zkoušce:Zpracování seminární práce.Realizace mikrovýstupu.Písemný test + ústní zkouška+ anotace tří literárních zdrojů z oblasti obecné didaktiky.Maximální počet opravných termínů pro udělení zápočtu: 2
Garant
PhDr. Jana Doležalová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jana Doležalová, Ph.D.