Předmět Obecná pedagogika (KPP / KUOP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / KUOP - Obecná pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
? Konstituování pedagogiky jako vědy. Osobnost a odkaz myslitele J. A. Komenského.? Vývoj pedagogických idejí, zejména pak v 18. a 19. století. J. F. Herbart, J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj aj. Nové pedagogické směry na počátku 20. století (M. Montessoirová, R. Steiner, C. Freinet, P. Petersen). Reformní pedagogické hnutí v Československu. Alternativní pojetí výchovy a vzdělávání.? Předmět pedagogiky. Základní pojmy. Struktura pedagogiky. Základní pedagogické disciplíny. Vztah pedagogiky k jiným vědám.? Pojem výchova, pojetí výchovy v historickém kontextu. Intencionální a funkcionální výchova. Výchova v širším a užším slova smyslu. Znaky výchovy. Otázky výchovy a sebevýchovy.? Vzdělávání, sebevzdělávání a vzdělání (stupně a druhy). Vztah výchovy a vzdělávání.Charakteristika, znaky a průběh výchovného procesu. Etapy výchovného procesu z hlediska ontogeneze. Fáze výchovného procesu z hlediska metodického.Výchovné cíle. Funkce a struktura výchovných cílů. Taxonomie výchovných cílů podle B. Blížkovského.? Podmínky výchovy. Fyziologická a psychická podmíněnost výchovy. Vztah prostředí a výchovy. Sociální podmíněnost výchovy. Mikroprostředí a makroprostředí, lokální prostředí. Přehled výchovných koncepcí vycházejících z rozdílné preference podmínek výchovy (pedagogický optimismus, pesimismus a realismus).? Prostředky výchovy (širší a užší pojetí). Formy a metody výchovy.? Účastníci základního modelu edukace (charakteristika jednotlivých subjektů modelu). vychovatele (učitele). Sociální pozice pedagogické profese, aktuální problémy pedagogické profese. Vychovávaný (žák) jako subjekt edukace. Vzájemná interakce vychovatel - vychovávaný.? Formy výchovy (formy školní, mimoškolní a rodinné výchovy, sebevýchova). Metody výchovy (obecné vymezení).? Vzdělávací systém (struktura, obecná charakteristika částí systému). transformaceŠkola - instituce pro řízenou edukaci. Kurikulum, teorie kurikula, národní kurikulum a vzdělávací programy. Školská soustava u nás.? Škola a rodina (spolupráce, vzájemný vztah, formy spolupráce, trendy apod.).? Metodologie pedagogiky - přehled metod pedagogického výzkumu, pedagogický projekt. Hospitace.
Získané způsobilosti
Seznámení se základním pojmovým aparátem, s přehledem vývoje pedagogického myšlení a organizace výchovy, aktuálními trendy, osvojení si základů práce s odbornou literaturou a se záměrem přispět k orientaci v současném pedagogickém dění. Hlavním cílem a úkolem tohoto předmětu je připravit studenty na své povolání učitele.
Požadavky
Požadavky k zápočtu a zkoušce:Vytvoření konkrétní motivace v daném předmětu na určitý jevAplikace znalostí z oblasti obecné pedagogiky podle přednášek.Písemný test + ústní zkouška.
Garant
PhDr. Jana Doležalová, Ph.D.Mgr. Irena Loudová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jana Doležalová, Ph.D.Mgr. Irena Loudová, Ph.D.