Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Oborová didaktika (KPP / OBDUP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / OBDUP - Oborová didaktika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení pojmu didaktika. Vztah obecné didaktiky k oborovým didaktikám. Didaktický systém vzdělávacího procesu (např. podle J. Maňáka). Cesta od záměrů k didaktické realizaci. Složky odborného výcviku a jejich uplatňování.2. Vzdělávací koncepce: stručná charakteristika, historická podmíněnost a jejich odraz v současném odborném školství. Vyučovací proces a jeho podstata. Etapy a prvky vyučovacího procesu.3. Didaktický systém J. A. Komenského a J. F. Herbarta ? spojení slova a názoru, pronikání psychologických poznatků do vyučovacích koncepcí.4. Cíle a obsah výuky. Učivo, způsob výběru, uspořádání a jeho realizace ve vyučovacím procesu. Diferenciace učiva. Mezipředmětové vztahy. Učebnice, učební texty, práce s učebním textem. Kreativita v odborném výcviku.5. Typy výuky (informativní, heuristická, regulativní a produkční), stručná charakteristika a příklady možného uplatnění v praxi.6. Didaktické zásady. Přehled a stručná charakteristika. Realizace didaktických zásad ve vyučovacím procesu a jejich význam.7. Materiální didaktické prostředky. Komunikativní funkce didaktických prostředků (multimediální systém, počítače, video apod.). Využití didaktických prostředků pro zdůraznění názornosti (např. zpětný projektor a transparenty).8. Organizace vyučování a jeho podoby - rozvaha nad různými organizačními formami vyučování a jejich vztahu k řízení třídy, plnění cílů, k metodám a k interakci mezi účastníky výuky. Organizační formy výuky používané v odborném výcviku. Exkurze ? jedna z možných organizačních forem.9. Problémové a projektové vyučování. Programové vyučování a učení.10. Klasifikace výukových metod. Charakteristika a využití slovních metod, metod praktických činností a aktivizačních metod.11. Diagnostika a hodnocení žáka ? učně. Metody pedagogické diagnostiky. Testy a testování. Funkce, formy a kriteria hodnocení v odborném výcviku. Sebeevaluační procesy na škole.12. Proces formování a osvojování praktických dovedností. Organizace a vedení výuky v odborném výcviku.13. Modernizace vyučovacího procesu v odborném výcviku. Návrh modernizace pracoviště. Uplatnění progresivních technik. Technologie vzdělávání - rozmanitá kriteria, materiální prostředky výuky (členění).14. Vyučování s mediální oporou - žák a text, učení se z obrazových materiálů, počítače a vizualizace učiva v podmínkách středních škol. Problematika školního hodnocení, formy a druhy hodnocení, jeho funkce v rámci výchovně vzdělávacího procesu, klasifikace, zkoušení a známkování.15. Příprava mistra odborného výcviku na výchovně vzdělávací působení. Typy příprav. Plánování vyučování v didaktickém systému. Charakteristiky typů vyučovacích hodin ? jejich prekoncepty, realizace a reflexe.16. Rámcové a školní vzdělávací programy, klíčové kompetence a očekávané výstupy, průřezová témata, osnovy školního vzdělávacího programu.17. Žák - edukační činitel - proměny sociální a edukační role žáka ? studenta v různých vzdělávacích systémech. Participace žáků ve vzdělávání na úrovni třídy a školy. Práce s problémovými učni, příčiny neprospěchu a nespolupracujícího chování.18. Individualizace ve vzdělávání - příčiny a přínos. Charakteristika a formy individualizovaného a individuálního přístupu ve vzdělávání. Individuální vzdělávací programy.19. Integrace žáků se specifickými potřebami - vymezení, příčiny, projevy, hodnocení, klasifikace, reedukace.20. Komunikace jako prostředek sdělování a utváření vztahů ve škole - zjišťování sociálně komunikativního klimatu třídy ? školy, pedagogická komunikace jako případ komunikace sociální, komunikace a vyučovací metody, komunikační kanály a nácvik dovedností.