Předmět Oborová didaktika (KPP / OBDUP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / OBDUP - Oborová didaktika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vymezení pojmu didaktika. Vztah obecné didaktiky k oborovým didaktikám. Didaktický systém vzdělávacího procesu (např. podle J. Maňáka). Cesta od záměrů k didaktické realizaci. Složky odborného výcviku a jejich uplatňování.2. Vzdělávací koncepce: stručná charakteristika, historická podmíněnost a jejich odraz v současném odborném školství. Vyučovací proces a jeho podstata. Etapy a prvky vyučovacího procesu.3. Didaktický systém J. A. Komenského a J. F. Herbarta ? spojení slova a názoru, pronikání psychologických poznatků do vyučovacích koncepcí.4. Cíle a obsah výuky. Učivo, způsob výběru, uspořádání a jeho realizace ve vyučovacím procesu. Diferenciace učiva. Mezipředmětové vztahy. Učebnice, učební texty, práce s učebním textem. Kreativita v odborném výcviku.5. Typy výuky (informativní, heuristická, regulativní a produkční), stručná charakteristika a příklady možného uplatnění v praxi.6. Didaktické zásady. Přehled a stručná charakteristika. Realizace didaktických zásad ve vyučovacím procesu a jejich význam.7. Materiální didaktické prostředky. Komunikativní funkce didaktických prostředků (multimediální systém, počítače, video apod.). Využití didaktických prostředků pro zdůraznění názornosti (např. zpětný projektor a transparenty).8. Organizace vyučování a jeho podoby - rozvaha nad různými organizačními formami vyučování a jejich vztahu k řízení třídy, plnění cílů, k metodám a k interakci mezi účastníky výuky. Organizační formy výuky používané v odborném výcviku. Exkurze ? jedna z možných organizačních forem.9. Problémové a projektové vyučování. Programové vyučování a učení.10. Klasifikace výukových metod. Charakteristika a využití slovních metod, metod praktických činností a aktivizačních metod.11. Diagnostika a hodnocení žáka ? učně. Metody pedagogické diagnostiky. Testy a testování. Funkce, formy a kriteria hodnocení v odborném výcviku. Sebeevaluační procesy na škole.12. Proces formování a osvojování praktických dovedností. Organizace a vedení výuky v odborném výcviku.13. Modernizace vyučovacího procesu v odborném výcviku. Návrh modernizace pracoviště. Uplatnění progresivních technik. Technologie vzdělávání - rozmanitá kriteria, materiální prostředky výuky (členění).14. Vyučování s mediální oporou - žák a text, učení se z obrazových materiálů, počítače a vizualizace učiva v podmínkách středních škol. Problematika školního hodnocení, formy a druhy hodnocení, jeho funkce v rámci výchovně vzdělávacího procesu, klasifikace, zkoušení a známkování.15. Příprava mistra odborného výcviku na výchovně vzdělávací působení. Typy příprav. Plánování vyučování v didaktickém systému. Charakteristiky typů vyučovacích hodin ? jejich prekoncepty, realizace a reflexe.16. Rámcové a školní vzdělávací programy, klíčové kompetence a očekávané výstupy, průřezová témata, osnovy školního vzdělávacího programu.17. Žák - edukační činitel - proměny sociální a edukační role žáka ? studenta v různých vzdělávacích systémech. Participace žáků ve vzdělávání na úrovni třídy a školy. Práce s problémovými učni, příčiny neprospěchu a nespolupracujícího chování.18. Individualizace ve vzdělávání - příčiny a přínos. Charakteristika a formy individualizovaného a individuálního přístupu ve vzdělávání. Individuální vzdělávací programy.19. Integrace žáků se specifickými potřebami - vymezení, příčiny, projevy, hodnocení, klasifikace, reedukace.20. Komunikace jako prostředek sdělování a utváření vztahů ve škole - zjišťování sociálně komunikativního klimatu třídy ? školy, pedagogická komunikace jako případ komunikace sociální, komunikace a vyučovací metody, komunikační kanály a nácvik dovedností.