Předmět Teorie výchovy (KPP / P2TV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / P2TV - Teorie výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Trendy ve výchově a vzdělávání, směřování českého - zejména základního - školství (Bílá kniha, Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací program).2. Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci)3. Inkluzivní vzdělávání ? ?vzdělávání pro všechny? (integrace žáků se zdravotním postižením do ?hlavního proudu? vzdělávání).4. Charakteristika žáka a školní třídy (resp. vrstevnické skupiny).5. Hodnotová orientace dětí a mládeže a role školy při jejím ovlivňování. Metody a postupy při ?vyjasňování? hodnot. Výchova ke zdravému životnímu stylu.6. Výchova charakteru a mravní výchova. Metody, techniky a projekty zaměřené na utváření charakteru žáků.7. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel. Problematika porušování pravidel, příčiny a možné strategie řešení nespolupracujícího chování atd.8. Sociálně ? patologické jevy dětí a mládež a role školy při jejich prevenci a nápravě. Diagnostika a postupy při nápravě alkoholismu, nealkoholové toxikomanie, gamblerství, záškoláctví, šikaně atd,.9. Multikulturní výchova a vzdělávání (xenofobie, rasismus, vztah k minoritám?)10. Specifické vývojové poruchy učení, jejich vymezení, projevy, diagnostika a reedukace. Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie atd.11. Přístupy k žákům se specifickými vývojovými poruchami učení. Jejich hodnocení a klasifikace. Poruchy chování jako následek poruch učení. Spolupráce s rodiči.12. Rodina a rodinná výchova, spolupráce rodiny a školy. Spolupráce rodiny a školy.13. Sexuální pedagogika a sexuální výchova, její obsah a metody. Výchova k manželství a rodičovství.14. Zážitková pedagogika: Dramatická a globální výchova jako didaktický prostředek a prostředek rozvoje osobnosti.15. Průřezová témata RVP
Získané způsobilosti
Cílem výuky předmětu Teorie výchovy je předat studentům velmi solidní znalosti z uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na žáka a skupinu žáků. Vedle toho si klademe za cíl vybavit posluchače řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročně výchovně vzdělávací situace.
Požadavky
Požadavky k udělení zápočtu:- aktivní účast na seminářích (80% účasti)- splnění individuálních i skupinových úkolů (písemné zpracování)- splnění podmínek kriteriálního vědomostního testu Požadavky ke zkoušce:- splnění podmínek zápočtu- prokázání znalostí a schopnosti jejich aplikace ve výchovně vzdělávacím kontextu
Garant
doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Eva Švarcová, Ph.D.doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.