Předmět Čtenářská gramotnost (KPP / PCTEG)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PCTEG - Čtenářská gramotnost, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah seminářů je vymezen tématy:- porozumění textu, přemýšlení o textu, zpracování textových informací a postoje k textu jako podstata čtenářské gramotnosti, možnosti rozvíjení čtenářských dovedností v různých vyučovacích předmětech,- strategie porozumění textu, přemýšlení o textu, učení z textu a metakognice,- aktivizační metody při práci s textem,- motivace žáků pro práci s textem, akce na rozvíjení čtenářství,- diagnostikování a hodnocení čtenářské gramotnosti.
Získané způsobilosti
Studenti si rozvinou kompetence k utváření čtenářských a studijních dovedností svých vlastních i budoucích žáků, především pro hlubší porozumění textu, vyhledávání a zpracovávání informací, hodnocení různých složek textu a kritické myšlení. Osvojí si strategie pro čtení a pro učení z textu, k nimž patří i metakognitivní strategie. Naučí se motivovat žáky pro práci s textem a pro samotné učivo a obsah textu. Navrhnou pedagogické projekty zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti ve svém vyučovacím projektu nebo na škole.
Literatura
Doležalová, Jana. Čtenářská gramotnost. Hradec Králové, 2014. Gavora, Peter. Ako rozvíjaťporozumenie textu. Nitra, 2008. Doležalová, Jana. Funkční gramotnost. Hradec Králové, 2005. ISBN 80-7041-115-5.Doležalová, Jana. Gramotnost In Průcha J.: Pedagogická encyklopedie. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.Grecmanová, H., Urbanovská, E. a Novotný, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků?. Olomouc, 2000. ISBN 80-85783-28-2.Gavora, Peter. Žiak a text. Bratislava, 1992. ISBN 80-08-00333-2.
Požadavky
Aktivní účast na seminářích.Zpracování přípravy na vyučovací hodinu s využitím aktivní práce žáků s textem, její odučení v praxi ZŠ nebo SŠ a realizace téže aktivity s textem na semináři. Provedení sebereflexe.Alternativou je realizace empirického šetření v oblasti čtenářské gramotnosti žáků.Maximální počet opravných termínů pro udělení zápočtu: 2
Garant
PhDr. Jana Doležalová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jana Doležalová, Ph.D.