Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika (KPP / PEDUP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PEDUP - Pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pedagogika jako věda o výchově. Předmět pedagogiky. Struktura pedagogiky a vztah k jiným disciplínám.2. Vývoj pedagogického myšlení, vznik a zdroje pedagogiky, pedagogické obory, současný stav pedagogiky a řešené problémy.3. Vztah výchovy a vzdělávání - výchova ? vzdělávání ? vzdělání ? edukace, druhy a formy vzdělávání, celoživotní vzdělávání. Výchovné složky a jejich vztahy.4. Principy výchovy, výchovné zásady ? jejich význam. Obecné znaky výchovy. Funkcionální a intencionální působení.5. Charakteristika výchovného procesu. Průběh a fáze výchovného procesu z hlediska metodického, ontogenetického. Diagnostika ve výchovném procesu ? fáze výchovného procesu, diagnostické metody.6. Cíle a obsah výchovy - struktura výchovných cílů, vymezování cílů výchovy, vztah cílů a obsahu výchovy.7. Faktory výchovy a jejich úloha v procesu formování osobnosti - vnější a vnitřní faktory výchovy, vztah prostředí a výchovy.8. Rozhodující vliv sociálních podmínek na rozvoj osobnosti, vliv mikroprostředí, lokálního prostředí a makroprostředí na výchovu, momenty znesnadňující výchovu.9. Prostředky výchovy v užším a širším pojetí. Formy výchovy (školní, mimoškolní, rodinná výchova a sebevýchova) - stručná charakteristika. Metody výchovy (obecné vymezení). Příklady možných třídění metod (např. diagnostické, výchovně-vzdělávací, výzkumné).10. Antropogenní činitelé výchovy: vychovatel a vychovávaný - vztah objektu a subjektu výchovy, požadavky na osobnost vychovatele, sebevýchova, převýchova, etapy výchovného procesu jedinců z  hlediska ontogeneze.11. Pedagogická profese. Význam a sociální pozice sociální profese. Charakteristika pracovních činností pedagoga. Zvláštnosti pedagogické profese. Svoboda a volnost ve výchově.12. Autorita vychovatele ? podstata a druhy autority. Prostředky kázně. Příčiny vzniku antipedagogických směrů a jejich podstata, vliv volné výchovy na osobnost vychovávaného jedince.13. Klíčové dovednosti učitelů, jejich motivace, učitel jako model chování. Pregraduální příprava učitelů, jejich další vzdělávání.14. Sebevýchova, převýchova. Sebevzdělávání.15. Mravní výchova, pojmy mravnost, morálka. Cíl, obsah, metody a prostředky mravní výchovy. Žebříček hodnot a jeho proměny.16. Funkční gramotnost jako multifaktoriální jev a jeho přesah do rozmanitých oblastí života jedince a společnosti - funkční gramotnost, čtenářská gramotnost ? faktory kvality, prostředky rozvoje.17. Škola a rodina: jejich funkce a místo ve výchově a vzdělávání, vzájemný vztah, formy spolupráce a její problémy.18. Česká vzdělávací a školská soustava. Aktuální otázky transformace české vzdělávací soustavy. Aktuální trendy v českém školství v oblasti vzdělávání - aktuální problémy českého školství, evropská dimenze ve vzdělávání.19. Klasické a novodobé alternativní směry ve výchově a vzdělávání - montessoriovská, waldorfská, freinetovská pedagogika, jenské a daltonské školy, otevřené vyučování, globální výchova, Zdravá škola, Začít spolu atp. Humanismus a pedocentrismus.20. Průřezová témata ? význam, charakteristika, prostředky.