Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Efektivní komunikace ve škole (KPP / PEFKO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PEFKO - Efektivní komunikace ve škole, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do problematiky sociální komunikaceObsah: člověk a jeho sociálně komunikativní sféra, obsah pojmu sociální komunikace a interakce,vztah rétoriky, sociální komunikace a komunikace pedagogické, plán výuky, podmínky zápočtu, improvizační cvičení.2. Rétorika a vývoj řečnictvíObsah: rétorika, vývoj řečnictví, středověká rétorika, současnost rétoriky, komunikační výbava řečového profesionála.3. Sociální komunikaceObsah: základní pojmosloví, definice komunikace a jejich obsahový rozbor, ke vztahu sociální a pedagogické komunikace, komunikace a rétorika.4. Sociální učení a sociální dovednostiObsah: základní pojmosloví, vymezení sociální skupiny a podmínky pro úspěšnou komunikaci, vztahu sociální komunikace a učení, úspěšné hodnocení (percepce), efektivita sociálního nácviku.5. Výraz osobního projevuObsah: verbální, neverbální a nekomunikační okolnosti VOP, dovednostní mikrovýstupy, komunikační etudy a improvizační cvičení. Verbální složka: jazykové prostředky a zvuková stránka, základní jazykové prostředky.6. Neverbální komunikaceObsah: neverbální zdroje komunikace (mimický projev, gestikulace, motorická aktivita ? aplikace).7. Pedagogická komunikaceObsah: pedagogická komunikace jako případ komunikace sociální. Efektivní pedagogická komunikace ve škole.8. Metody komunikační reflexe a hodnoceníObsah: pojem evaluace, metody sociálního a pedagogického výzkumu, metody hodnocení komunikačních projevů, kvalitativní a kvantitativní stránka komunikace, reflexe a hodnocení. Efektivita komunikace a její nástroje.

Získané způsobilosti

* poznat momentální socio-komunikativní charakteristiky studujících,* cíleně rozvíjet a zdokonalovat jejich výrazové prostředky - ohledem na studentskou identitu,* přinášet teoretická minima o sociální a pedagogické komunikaci,* nacházet funkční vztahy mezi komunikační teorií a dovednostní praxí.* budovat základy hodnocení a sebereflexe vnějšího chování,* využívat technických prostředků jako zdroje zpětné vazby k optimalizaci výrazu osobního projevu

Literatura

Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Vyd. 3. upr. Hradec Králové, 2002. ISBN 80-7041-604-1.Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. 2. upr. vyd. Hradec Králové, 2006. ISBN 80-7041-176-7.Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno, 1995. ISBN 80-210-1070-3.Šeďová, Klára. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.Gavora, Peter. Komunikácia a interakcia učitel - študenti na vysokej škole. 1. vyd. Trnava, 1999. ISBN 80-88774-50-0 .Svatoš. Malá didaktika. ISBN 80-7041-715-3.Svatoš, Tomáš. Malá didaktika v teorii a praxi pro seminární výuku obecné didaktiky. Vyd. 1. Hradec Králové, 2006. ISBN 80-7041-715-3.Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.Mareš, Jiří. Pedagogická interakce a komunikace. Hradec Králové, 1988. Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.Průcha, Jan. Pedagogický výzkum. 1. vyd. Praha, 1995. ISBN 80-7184-132-3 .Průcha, Jan. Přehled pedagogiky. Vyd. 1. Praha, 2000. ISBN 80-7178-399-4.Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-7178-998-4.Mareš, Jiří. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha, 1990. ISBN 80-04-21854-7.Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha, 2006. ISBN 80-7367-155-7 .Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno, 2005. ISBN 80-7315-104-9 .Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000. ISBN 80-85931-79-6 .Nelešovská, Alena. Vybrané kapitoly z komunikativních dovedností. 3. vyd. Olomouc, 1995. ISBN 80-7067-443-1.Gavora, Peter. Výzkumné metody v pedagogice. Brno, 1996.

Požadavky

Splnění podstatných dovednostních aktivit,Sebereflexní úvaha o současných a budoucích možnostech profesního jednání,Analýza vyučování Flandersovou metodou interakční analýzy. Prezentace vyučovacího mikrovýstupu a jeho analýza (ze záznamu). Úspěšnost v didaktickém testu.Udělení zápočtu je možné i po dvou neúspěšných pokusech v didaktickém testu - při splnění podmínek z praktické výuky.

Garant

doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.