Předmět Efektivní komunikace ve škole (KPP / PEFKO)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PEFKO - Efektivní komunikace ve škole, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do problematiky sociální komunikaceObsah: člověk a jeho sociálně komunikativní sféra, obsah pojmu sociální komunikace a interakce,vztah rétoriky, sociální komunikace a komunikace pedagogické, plán výuky, podmínky zápočtu, improvizační cvičení.2. Rétorika a vývoj řečnictvíObsah: rétorika, vývoj řečnictví, středověká rétorika, současnost rétoriky, komunikační výbava řečového profesionála.3. Sociální komunikaceObsah: základní pojmosloví, definice komunikace a jejich obsahový rozbor, ke vztahu sociální a pedagogické komunikace, komunikace a rétorika.4. Sociální učení a sociální dovednostiObsah: základní pojmosloví, vymezení sociální skupiny a podmínky pro úspěšnou komunikaci, vztahu sociální komunikace a učení, úspěšné hodnocení (percepce), efektivita sociálního nácviku.5. Výraz osobního projevuObsah: verbální, neverbální a nekomunikační okolnosti VOP, dovednostní mikrovýstupy, komunikační etudy a improvizační cvičení. Verbální složka: jazykové prostředky a zvuková stránka, základní jazykové prostředky.6. Neverbální komunikaceObsah: neverbální zdroje komunikace (mimický projev, gestikulace, motorická aktivita ? aplikace).7. Pedagogická komunikaceObsah: pedagogická komunikace jako případ komunikace sociální. Efektivní pedagogická komunikace ve škole.8. Metody komunikační reflexe a hodnoceníObsah: pojem evaluace, metody sociálního a pedagogického výzkumu, metody hodnocení komunikačních projevů, kvalitativní a kvantitativní stránka komunikace, reflexe a hodnocení. Efektivita komunikace a její nástroje.
Získané způsobilosti
* poznat momentální socio-komunikativní charakteristiky studujících,* cíleně rozvíjet a zdokonalovat jejich výrazové prostředky - ohledem na studentskou identitu,* přinášet teoretická minima o sociální a pedagogické komunikaci,* nacházet funkční vztahy mezi komunikační teorií a dovednostní praxí.* budovat základy hodnocení a sebereflexe vnějšího chování,* využívat technických prostředků jako zdroje zpětné vazby k optimalizaci výrazu osobního projevu
Literatura
Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Vyd. 3. upr. Hradec Králové, 2002. ISBN 80-7041-604-1.Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. 2. upr. vyd. Hradec Králové, 2006. ISBN 80-7041-176-7.Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno, 1995. ISBN 80-210-1070-3.Šeďová, Klára. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.Gavora, Peter. Komunikácia a interakcia učitel - študenti na vysokej škole. 1. vyd. Trnava, 1999. ISBN 80-88774-50-0 .Svatoš. Malá didaktika. ISBN 80-7041-715-3.Svatoš, Tomáš. Malá didaktika v teorii a praxi pro seminární výuku obecné didaktiky. Vyd. 1. Hradec Králové, 2006. ISBN 80-7041-715-3.Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.Mareš, Jiří. Pedagogická interakce a komunikace. Hradec Králové, 1988. Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.Průcha, Jan. Pedagogický výzkum. 1. vyd. Praha, 1995. ISBN 80-7184-132-3 .Průcha, Jan. Přehled pedagogiky. Vyd. 1. Praha, 2000. ISBN 80-7178-399-4.Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-7178-998-4.Mareš, Jiří. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha, 1990. ISBN 80-04-21854-7.Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha, 2006. ISBN 80-7367-155-7 .Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno, 2005. ISBN 80-7315-104-9 .Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000. ISBN 80-85931-79-6 .Nelešovská, Alena. Vybrané kapitoly z komunikativních dovedností. 3. vyd. Olomouc, 1995. ISBN 80-7067-443-1.Gavora, Peter. Výzkumné metody v pedagogice. Brno, 1996.
Požadavky
Splnění podstatných dovednostních aktivit,Sebereflexní úvaha o současných a budoucích možnostech profesního jednání,Analýza vyučování Flandersovou metodou interakční analýzy. Prezentace vyučovacího mikrovýstupu a jeho analýza (ze záznamu). Úspěšnost v didaktickém testu.Udělení zápočtu je možné i po dvou neúspěšných pokusech v didaktickém testu - při splnění podmínek z praktické výuky.
Garant
doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.