Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika (KPP / POD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / POD - Obecná didaktika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. CO JE DIDAKTIKA ?2. SYSTÉM DIDAKTIKY PODLE MAŇÁKA3. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Cílové zaměření4. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Obsah ? učivo - kurikulum5. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Vyučovací metody a prostředky6. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Organizační formy7. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Hodnocení ? evaluace- reflexe8. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Podmínky - zásady - klíma9. PODSTATA VYUČOVÁNÍ: Pedagogická interakce a komunikace10. ČINITELÉ EDUKACE: Učitel - vychovatel11. ČINITELÉ EDUKACE: Dítě - žák ? student - vychovávaný12. UČITELSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ A JEHO VÝVOJ13: VYUČOVACÍ HODINA: Technologie výuky14. VYUČOVACÍ HODINA: Příprava na vyučování15. DIDAKTICKÉ PROCEDURY: Práce s pedagogickým textem16. DIDAKTICKÉ PROCEDURY: Aktivizující metody - kreativita17. PEDAGOGICKÉ DOVEDNOSTI UČITELE18. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: Tradiční19. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: Psycho-didaktické20. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: Reformní zahraniční21. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: reformní v ČSR22. VZDĚLÁVACÍ KONCEPCE: moderní teorie vzdělávání23. AKTUÁLNÍ ČESKÁ VZDĚLÁVACÍ TÉMATA: rámcové vzdělávací programy24. AKTUÁLNÍ ČESKÁ VZDĚLÁVACÍ TÉMATA: inovativní přístupy

Získané způsobilosti

* poznat momentální socio-komunikativní charakteristiky studujících,* cíleně rozvíjet a zdokonalovat jejich výrazové prostředky - ohledem na studentskou identitu,* přinášet teoretická minima o sociální a pedagogické komunikaci,* nacházet funkční vztahy mezi komunikační teorií a dovednostní praxí.* budovat základy hodnocení a sebereflexe vnějšího chování,* využívat technických prostředků jako zdroje zpětné vazby k optimalizaci výrazu osobního projevu

Literatura

Švec, Vlastimil. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno, 2002. ISBN 80-7315-035-2.Spilková, Vladimíra. Didaktická východiska primárního vzdělávání dětí na základní škole. Praha, 1996. ISBN 80-86039-00-5.Maňák, Josef. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno, 1994. ISBN 80-210-1031-2.Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Vyd. 3. upr. Hradec Králové, 2002. ISBN 80-7041-604-1.Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Vyd. 4. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.Šeďová, Klára. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.Maňák, Josef. Kurikulum v současné škole. 1. vyd. Brno, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.Svatoš, Tomáš. Malá didaktika v teorii a praxi pro seminární výuku obecné didaktiky. Vyd. 1. Hradec Králové, 2006. ISBN 80-7041-715-3.Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 4. Praha, 2006. ISBN 80-7367-172-7.Maňák, Josef. Nárys didaktiky. Vyd. 1. Brno, 1990. ISBN 80-210-0210-7 .Mareš, Jiří. Pedagogická interakce a komunikace. Hradec Králové, 1988. Švec, Vlastimil. Pedagogická příprava budoucích učitelů. Brno, 1999. ISBN 80-85931-70-2.Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.Doležalová, Jana. Pedagogické situace pro cvičení z pedagogiky. Vyd. 1. Hradec Králové, 2002. ISBN 80-7041-912-1 .Švec, Vlastimil. Pedagogické znalosti učitele. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-7357-072-6 .Průcha, Jan. Pedagogický výzkum. 1. vyd. Praha, 1995. ISBN 80-7184-132-3 .Spilková, Vladimíra. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha, 1997. ISBN 80-86039-41-2 .Průcha, Jan. Přehled pedagogiky. Vyd. 1. Praha, 2000. ISBN 80-7178-399-4.Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-7178-998-4.Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-7178-945-3 .Mareš, Jiří. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha, 1990. ISBN 80-04-21854-7.Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha, 2006. ISBN 80-7367-155-7 .Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy. Vyd. 4. Praha, 2006. ISBN 80-7367-118-2 .Kalhous, Zdeněk. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha, 2002. Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno, 2005. ISBN 80-7315-104-9 .Lukášová, Hana. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Vyd. 1. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-272-6 .Šimoník, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno, 2005. ISBN 80-86633-33-0 .Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000. ISBN 80-85931-79-6 .Horká, Hana. Výchova pro 21. století. 2. rozš. a dopl. vyd. Brno, 2000. ISBN 80-85931-85-0.Maňák, Josef. Výukové metody. Brno, 2003. ISBN 80-7315-039-5.Doležalová, Jana. Vzdělávání - výuka - cíle - obsah výuky. Vyd. 2. Hradec Králové, 2006. ISBN 80-7041-919-9 .ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno, 1994.

Požadavky

Požadavky k zápočtu: a) splnění většiny mikrovýstupů a zadání,b) didakticky zaměřená hospitace,c) vyučovací mikrovýstup a jeho didaktická a komunikační reflexe,d) sdělení Pedagogická aktualita a profesně osobní komentář,e) sebereflexní úvaha o předpokladech k učitelství jako sociální profesi (do portfolia),f) úspěšnost v závěrečném didaktickém testu Zápočet lze opakovat dvakrát, resp. závěrečný didaktický test - při splnění všech podstatných dovednostních mikrovýstupů.Zkouška- písemný test (6 tematických okruhů)- ústní ověření znalostí na základě vybraného okruhu

Garant

doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.