Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická propedeutika (KPP / PPEPR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PPEPR - Pedagogická propedeutika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět pedagogiky. Struktura pedagogiky a vztah k jiným vědám.2. Vymezení základních pedagogických pojmů (výchova, vzdělávání) a vztahů mezi nimi. Podstata a funkce výchovy a vzdělávání. (Pojem výchova v rozličných vymezeních. Výchova v širším a užším slova smyslu. Znaky výchovy. Intencionální výchova a funkcionální působení.) Sebevýchova a převýchova.3. Cíle výchovy, funkce a struktura výchovných cílů. Obsah výchovy.4. Podmínky výchovy: vnitřní ? vnější, biologické ? psychické ? sociální (mikroprostředí, makroprostředí, lokální prostředí) a jejich důsledky. Pojetí výchovy na základě preference některých podmínek.5. Vychovatel. Funkce vychovatele, požadavky na výkon profese, kompetence, dovednosti. Podmínky úspěšné práce vychovatele. Zvláštnosti a rozpory pedagogické profese. Pedeutologie. Výchovné styly.6. Pedagogická komunikace a interakce. Význam profesního vystupování v profesi učitele (vychovatele).7. Vychovávaný. Charakteristika, kompetence. Různá pojetí vychovávaného.8. Pojetí dítěte v historickém přehledu. Akcenty a směry.9. Výchovný proces. Etapy výchovného procesu z hlediska ontogenetického, metodického, komplexního pojetí.10. Prostředky výchovy (širší a užší vymezení). Charakteristika vybraných prostředků. Principy výchovy. Pedagogické zásady.11. Formy výchovy. Charakteristika jednotlivých forem.12. Metody¨výchovy, obecné vymezení. Metody diagnostické, výchovně-vzdělávací, výzkumné. Konkretizace.13. Přehled mimoškolních vzdělávacích, kulturních a osvětových institucí. Média.14. Rodina jako výchovný činitel. Odraz problémů současné rodiny ve výchově dětí a v práci výchovně-vzdělávacích institucí.15. Orientační přehled výzkumných metod. Informační zdroje pedagogiky. Pedagogický výzkum (2 konkrétní příklady ped. výzkumu z ped. tisku (Daniela ).16. Teorie hospitace. Funkce hospitace v profesi učitele.17. Vývoj ped. idejí od starověku až po J. A. Komenského (výchovný systém v Aténách a Spartě, Platon, Quintilianus, výchova za feudalismu ? světská, církevní, rytířská, jezuitský pedagogický systém, T. More apod.) - přehled základních rysů.18. Slovně-názorná koncepce J.A. Komenského aj. F. Herbarta. Pedagogický systém J. A. Komenského a jeho odkaz dnešku..19. Východiska reformní pedagogiky. Kritika herbartismu jako pokleslé formy Herbartova učení. J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj, J. Dewey. Pedocentrismus, Pragmatismus.20. Alternativní výchovné systémy ?reformní (klasické). Pedagogika waldorfská, montessoriovská, freinetovská, jenský plán, daltonská pedagogika. Shodné a odlišné rysy.Pojednání o vybraném systému.21. Alternativní výchovné systémy ? soudobé. Antiautoritativní pedagogika, antipedagogika, humanisticky orientované směry, ITV, globální výchova, Začít spolu, Otevřené vyučování. Shodné a odlišné rysy. Pojednání o vybraném systému.22. Vzdělávání v českých zemích od tereziánských reforem do 1918. Vývoj systému vzdělávání a základní reformy školství. Zhodnocení z dnešního hlediska.23. Reformní pedagogické pokusy v Československu v letech 1918 ? 1939.Desetiletí pedagogických pokusů a příhodovská reforma.24. Institucionalizovaná výchova. Vzdělávací systém. Současná školská soustava u nás, její vývoj a transformace po roce 1990. Současná kurikulární reforma školství ? základní dokumenty (RVP, Bílá kniha).

Získané způsobilosti

Osvojit si základní pedagogické pojmy a pochopit vztahy mezi jevy v oblasti výchovy.Porozumět komplexnosti a multidimenzionálnosti výchovy a její teorii - pedagogice.Orientovat se v oblasti základních metod pedagogického výzkumu.Charakterizovat vývoj myšlenek o výchově v historickém kontextu.Reflektovat zkušenosti z pedagogické reality.

Literatura

JANIŠ, K.-KRAUS, B.-VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové, 2005. Václavík, Vladimír. Cesta ke svobodné škole. Vyd. 2., rozšíř. Hradec Králové, 1997. ISBN 80-902289-0-9.Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha, 2010. DOLEŽALOVÁ, J. a kol. Pedagogická propedeutika (elektronický text). Hradec Králové, 2014. PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. ? MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha, 2003. Průcha, Jan. Pedagogický výzkum. 1. vyd. Praha, 1995. ISBN 80-7184-132-3 .Průcha, Jan. Přehled pedagogiky. Vyd. 1. Praha, 2000. ISBN 80-7178-399-4.JŮVA, V. st. -JŮVA, V. ml. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, 2003. DUCHOVIČOVÁ, J., KURINCOVÁ, V. a kol. Teoretické základy výchovy a vzde?lávania. Nitra: UKF, 2012. Nitra, 2012. Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, 2000. ISBN 80-85931-79-6 .ŠVARCOVÁ, I. Základy pedagogiky. Praha, 2005.

Požadavky

Podmínky udělení zápočtu:- Založení portfolia- Vědomostní test- Úkoly zadané na semináři Podmínky zkoušky:1) Zvládnutí problematiky vymezené okruhy ke zkoušce.2) Reflexe rozšiřující pedagogické literatury (anotace nejméně tří literárních titulů) a seminárních úkolů.Maximální počet opravných termínů pro udělení zápočtu: 2

Garant

PhDr. Jana Doležalová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jana Doležalová, Ph.D.