Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická propedeutika (KPP / PPP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PPP - Pedagogická propedeutika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět pedagogiky. Struktura pedagogiky a vztah k jiným vědám.2. Vymezení základních pedagogických pojmů (výchova, vzdělávání) a vztahů mezi nimi. Podstata a funkce výchovy a vzdělávání. (Pojem výchova v rozličných vymezeních. Výchova v širším a užším slova smyslu. Znaky výchovy. Intencionální výchova a funkcionální působení.) Sebevýchova a převýchova.3. Cíle výchovy, funkce a struktura výchovných cílů. Obsah výchovy.4. Podmínky výchovy: vnitřní a vnější, biologické, psychické a sociální (mikroprostředí, makroprostředí, lokální prostředí) a jejich důsledky. Pojetí výchovy na základě preference určitých podmínek.5. Vychovatel. Funkce vychovatele, požadavky na výkon profese, kompetence, dovednosti. Podmínky úspěšné práce vychovatele. Zvláštnosti a rozpory pedagogické profese. Pedeutologie. Výchovné styly.6. Pedagogická komunikace a interakce. Význam profesního vystupování v profesi učitele (vychovatele).7. Vychovávaný. Charakteristika, kompetence. Různá pojetí vychovávaného.8. Pojetí dítěte v historickém přehledu. Akcenty a směry.9. Výchovný proces. Etapy výchovného procesu z hlediska ontogenetického, metodického, komplexního pojetí.10. Prostředky výchovy (širší a užší vymezení). Charakteristika vybraných prostředků. Principy výchovy. Pedagogické zásady.11. Formy výchovy. Charakteristika jednotlivých forem.12. Metody výchovy.13. Přehled mimoškolních vzdělávacích, kulturních a osvětových institucí. Média.14. Rodina jako výchovný činitel. Odraz problémů současné rodiny ve výchově dětí a v práci výchovně-vzdělávacích institucí.15. Orientační přehled výzkumných metod. Informační zdroje pedagogiky. Pedagogický výzkum (principy i konkrétní příklady).16. Teorie hospitace. Funkce hospitace v profesi učitele.17. Vývoj ped. idejí od starověku až po J. A. Komenského (výchovný systém v Aténách a Spartě, Platon, Quintilianus, výchova za feudalismu ? světská, církevní, rytířská, jezuitský pedagogický systém, T. More apod.) - přehled základních rysů.18. Pedagogický systém J. A. Komenského a jeho odkaz dnešku.19. Východiska reformní pedagogiky. Kritika herbartismu jako pokleslé formy Herbartova učení. J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj, J. Dewey. Pedocentrismus, pragmatismus.20. Alternativní výchovné systémy reformní (klasické). Pedagogika waldorfská, montessoriovská, freinetovská, jenský plán, daltonská pedagogika. Shodné a odlišné rysy.Pojednání o vybraném systému.21. Soudobé alternativní výchovné systémy. Antiautoritativní pedagogika, antipedagogika, humanisticky orientované směry, ITV, globální výchova, Začít spolu, Otevřené vyučování, angažované učení. Shodné a odlišné rysy. Pojednání o vybraném systému.22. Vzdělávání v českých zemích od tereziánských reforem do 1918. Vývoj systému vzdělávání a základní reformy školství. Zhodnocení z dnešního hlediska.23. Reformní pedagogické pokusy v Československu v letech 1918 - 1939.Desetiletí pedagogických pokusů a příhodovská reforma.24. Vzdělávací systém. Současná školská soustava u nás, její vývoj a kurikulární reforma školství, základní dokumenty (RVP, Bílá kniha, Vzdělávací standardy pro základní a střední školy, Standardy kvality učitelské profese).

Získané způsobilosti

-utvoření základů pedagogického myšlení a profesních dovedností,- znalost pedagogických pojmů a pochopení vztahů mezi jevy v oblasti výchovy- charakteristika historického vývoje pedagogického myšlení,- orientace v aktuálních problémech výchovy a vzdělávání,- reflektování zkušeností z pedagogické praxe,- ovládnutí základních metod pedagogického výzkumu.

Literatura

JANIŠ, K.-KRAUS, B.-VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové, 2005. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, 2012. VÁCLAVÍK, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové, 1995. HRABAL, V.- PAVELKOVÁ,I. Jaký jsem učitel?. Praha, 2011. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, 2013. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha, 2010. DOLEŽALOVÁ, J. a kol. Pedagogická propedeutika (elektronický text). Hradec Králové, 2014. PRŮCHA, J.-MAREŠ, J.-WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha, 1998. Průcha, Jan. Pedagogický výzkum. 1. vyd. Praha, 1995. ISBN 80-7184-132-3 .ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha, 2011. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha, 2011. Průcha, Jan. Přehled pedagogiky. Vyd. 1. Praha, 2000. ISBN 80-7178-399-4.JŮVA, V. st. -JŮVA, V. ml. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, 2003. DUCHOVIČOVÁ, J. ? KURINCOVÁ, V. a kol. Teoretické základy výchovy a vzdelávania. Nitra, 2012. PRŮCHA, J. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.Gavora, Peter. Výzkumné metody v pedagogice. Brno, 1996. ŠVARCOVÁ, I. Základy pedagogiky. Praha, 2005.

Požadavky

Podmínky udělení zápočtu:- Založení portfolia- Vědomostní test- Úkoly zadané na semináři Podmínky zkoušky:1) Zvládnutí problematiky vymezené okruhy ke zkoušce.2) Reflexe rozšiřující pedagogické literatury (anotace nejméně tří literárních titulů) a seminárních úkolů.Maximální počet opravných termínů pro udělení zápočtu: 2

Garant

PhDr. Jana Doležalová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jana Doležalová, Ph.D.