Předmět Psychologie obecná a vývojová (KPP / PPSOV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PPSOV - Psychologie obecná a vývojová, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Předmět psychologie. Determinace psychiky. Metody psychologie. Výklad základních psychologických pojmů. Psychika, vědomí, nevědomí, prožívání a chování.2. Biologické základy psychiky. Funkce nervového a endokrinního systému při integraci a řízení chování. Korové oblasti, specializace hemisfér, genetické vlivy.3. Poznávací (kognitivní) procesy, jejich charakteristika a fyziologický základ. Čití a počitky. Vnímání a vjemy. Paměť, mnemické procesy. Představy a fantazie. Myšlení a řeč. Charakteristika, druhy a formy myšlení. Piagetova teorie kognitivního vývoje. Funkce a vývoj řeči. Komunikace, jazyk, řeč. Pozornost.4. Emoce a vůle. Emoční inteligence. Analýza volního procesu.5. Vývoj osobnosti v ontogenezi.6. Základní teorie vývoje. Periodizace psychického vývoje.7. Psychologické zvláštnosti období prenatálního, novorozeneckého, kojeneckého, batolecího. Ranné citové připoutání. Citová, kognitivní a sociální deprivace a její působení na psychický vývoj v raném dětství.8. Předškolní dětství. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace předškoláka. Školní zralost a připravenost.9. Školní dětství. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace dítěte školního věku.10. Období dospívání ? pubescence. Subjektivní význam tělesné proměny na rozvoj osobnosti pubescenta. Rozvoj poznávacích procesů a socializace. Období adolescence. Rozvoj identity adolescenta.11. Mladá, střední a starší dospělost. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace a identita dospělých.12. Stáří. Involuce psychiky ve stáří. Sociální chování. Identita starého člověka. Umírání a smrt.
Získané způsobilosti
Cílem předmětu je seznámit studenty s klíčovými pojmy a teoriemi obecné a vývojové psychologie včetně orientace v základní literatuře. Důraz je kladen nejenom na zvládnutí nutné teorie, ale rovněž na individuální zkušenosti studentů s teoretickými přístupy.
Literatura
Atkinson, R.L. a kol. Psychologie. 2001. Čáp, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.Juklová, Kateřina. Základy obecné psychologie. Vyd. 3. Hradec Králové, 2007. ISBN 978-80-7041-861-1.Skorunková, Radka. Základy vývojové psychologie. Vyd. 1. Hradec Králové, 2013. ISBN 978-80-7435-253-9.Matějček, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. 5. vyd. Praha, 2000. ISBN 80-7178-486-9.Nakonečný, Milan. Psychologie. Vyd. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-7387-443-8.Piaget, Jean. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha, 2004. ISBN 80-200-1086-6.Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.Koukolík, František. Vzpoura deprivantů. Nové přeprac. vyd. Praha, 2006. ISBN 978-80-7262-410-2.Prekop, Jirina. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. 6. vyd. Praha, 2012. ISBN 978-80-7367-716-9.Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1.Juklová, Kateřina, Loudová, Irena, Skorunková, Radka, Švarcová, Eva, Vondroušová, Jindra. Vybrané kapitoly z pedagogiky a psychologie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-427-4.
Požadavky
Termíny zápočtů budou stanoveny po dohodě s vyučujícím na konci semestru a vypsány ve Fakultním informačním systému. Student předá seminární práci nejpozději týden před zápočtovým termínem. Seminární práce bude vypracována podle instrukcí vyučujícího v souladu s platnou citační normou na podkladě četby minimálně tří odborných zdrojů. Minimální rozsah práce budou 3 normostrany. Maximální počet pokusů pro udělení zápočtu je tři.
Garant
Mgr. Kateřina Juklová, Ph.D.