Předmět Psych. obecná, vývojová a poruchy vývoje (KPP / PPSVZ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PPSVZ - Psych. obecná, vývojová a poruchy vývoje, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Předmět psychologie. Determinace psychiky.Přehled hlavních psychologických směrů.Metody psychologie.2. Osobnost: pojem, struktura, dynamika, typy.Přehled poruch osobnosti: nejzávažnější poruca (dezintegrace) a nejvýznamnější typy poruch (paranoidní, schizoidní, disociální, histrionská, anankastická, narcistická aj.). Poruchy motivačních a konativních procesů, vědomí.3. poznávací (kognitivní) procesy, jejích charakteristika a fyziologický základ. Čití a počitky.Vnímání a vjemy. Poruchy vnimání.4. Paměť, mnemické procesy. Představy a fantazie. Poruchy paměti.5. Poznávací procesy, jejich charakteristika a fyziologický základ. Senzorické poznání (čití a vnímání, představy prosté a fantazijní).6. Myšlení. Myšlenkové operace, formy myšlení. Vlastnosti myšlení. Poruchy myšlení.7. Komunikace, jazyk, řeč. Základní poruchy řeči.8. Emoce. Emoční inteligence. Poruchy emoci.9. Vymezení volních procesů a volních vlastností, vůle, struktura volního aktu, volní úsilí. Poruchy vůle.10. Vývoj osobnosti v ontogeneze. Akcelerace a retardace psychického vývoje. Mentální retardace, hraniční pásmo intelektového defektu, demence. Základní teorie vývoje. Periodizace psychického vývoje.11. Psychické zvláštnosti období prenatálního, novorozeneckého, kojeneckého¨a batolícího. Citová, kognitivní a sociální deprivace a její působení na psychický vývoj v raném dětství.12. Předškolní dětství. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace předškoláka. Zralost a připravenost pro školu.13. Psychické zvláštnosti období mladšího školního věku. Rozvoj poznávacích procesů.Socialisace dítěte školního věku.14. Období dospívání - pubescence. Subjektivní význam tělesné proměny na rozvoj osobnosti pubescenta. Sexuální problematika v pubertě. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace a rozvoj identity pubescenta. Specefické poruchy učení a chování v dětském věku a dospivání.15. Psychické zvláštnosti období adolescence. Psychosociální moratorium. Formování vlastní ídentity. Rozvoj poznávacích procesů.16. Střední a starší dospělost. Rozvoj poznávacích procesů. Socializace a identita dospělých. Krize životního středu.Psychotické poruchy dospělých.17. Stáří. Involuce psychiky ve stáří. Sociální chování. Identita starého člověka. Model "aktivního stáří" a jeho psychologický význam. Umírání a smrt.
Získané způsobilosti
Osvojení základních pojmů obecné a vývojové psychologie pro potřeby navazujícího studia dalších disciplin psychologie a pedagogiky.V části patopsychologické a psychopatologické přispět k odborné přípravě budoucích učitelů na činnost s různým způsobem problémových žáků v prostředí ZŠ a SŠ (akcent na projevy poruch v období základní školy).
Požadavky
Zápočet: účast a aktivita v seminářích, studium zadané literatury, vypracování individuální seminární práce na určené téma, zkušební úkoly v semináři.Zkouška: zkouška dle stanovených okruhů otázek, součástí zkoušky je didaktický test.
Garant
Mgr. Kateřina Juklová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Kateřina Juklová, Ph.D.