Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie výchovy (KPP / PTVZS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PTVZS - Teorie výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Trendy ve výchově a vzdělávání, směřování českého - zejména základního - školství (Bílá kniha, Rámcové vzdělávací programy, školní kurikula).2. Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci)3. Inkluzivní vzdělávání ? ?vzdělávání pro všechny? (integrace žáků se zdravotním postižením do ?hlavního proudu? vzdělávání).4. Charakteristika žáka a školní třídy (resp. vrstevnické skupiny) na 2. stupni základní školy.5. Hodnotová orientace dětí a mládeže a role školy při jejím ovlivňování. Metody a postupy při ?vyjasňování? hodnot na druhém stupni základní školy. Výchova ke zdravému životnímu stylu.6. Výchova charakteru a mravní výchova. Možnosti její realizace v podmínkách současné základní školy. Metody, techniky a projekty zaměřené na utváření charakteru žáků.7. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel. Problematika porušování pravidel, příčiny a možné strategie řešení nespolupracujícího chování atd.8. Sociálně ? patologické jevy dětí a mládež a role školy při jejich prevenci a nápravě. Diagnostika a postupy při nápravě alkoholismu, nealkoholové toxikomanie, gamblerství, záškoláctví, šikaně atd,.9. Multikulturní výchova a vzdělávání (xenofobie, rasismus, vztah k minoritám?)10. Specifické vývojové poruchy učení, jejich vymezení, projevy, diagnostika a reedukace. Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie atd.11. Přístupy k žákům se specifickými vývojovými poruchami učení. Jejich hodnocení a klasifikace na druhém stupni ZŠ. Poruchy chování jako následek poruch učení. Spolupráce s rodiči.12. Rodina a rodinná výchova, spolupráce rodiny a školy. Spolupráce rodiny a školy.13. Sexuální pedagogika, sexuální výchova na 2.ZŠ, její obsah a metody. Výchova k manželství a rodičovství.14. Zážitková pedagogika: Dramatická a globální výchova jako didaktický prostředek a prostředek rozvoje osobnosti.15. Alternativní téma (aktuální výchovná praxe v současnosti).

Získané způsobilosti

Cílem výuky předmětu Teorie výchovy je předat studentům učitelství velmi solidní znalosti z uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na žáka a skupinu žáků. Vedle toho si klademe za cíl vybavit kandidáty učitelství řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročně výchovně vzdělávací situace.

Požadavky

Požadavky k udělení zápočtu:- aktivní účast na seminářích (80% účasti)- splnění individuálních i skupinových úkolů (písemné zpracování)- splnění podmínek kriteriálního vědomostního testu Požadavky ke zkoušce:- splnění podmínek zápočtu- prokázání znalostí a schopnosti jejich aplikace ve výchovně vzdělávacím kontextu

Garant

doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D.