Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Fonetika RJ 1 (KSLA / PFON1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSLA / PFON1 - Fonetika RJ 1, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Program přednášek:Fonetika jako věda. Proces komunikace. Akustický, fyziologicý a funkcionální aspekt fonetiky.Hláska. Foném. Alofon. Dělení prvků ruského fon. systému. Suprasegmentální prvky - část A: Dynamika, rytmus. Přízvuk(fonetický charakter, funkce, srovnání s českým přízvukem). Zvláštnosti rus. přízvuku.Suprasegmentální prvky (pokračování) - část B: Redukce, některé zvláštnosti. Slabika (přehled základních teorií, pravidla dělení slabik, porovnání s češtinou), takt, taktová skupina.Suprasegmentální prvky (pokračování) - část C: Melodie rus. věty. (Syntagma, syntagmataické členění výpovědi, význam, funkce).Suprasegmentální prvky (pokračování) - část D: Melodie, základní rozdělení a funkce. Základní rysy ruské intonace.Intonační konstrukce v ruském jazyce (přehled a rozdělení podle Bryzgunovové), jejich charakteristika, použití.Segmentální prvky ruského fonetického systému. Základní dělení na vokály a konsonanty. Sonory, jejich charakteristika, funkce.Rus. vokály. (Artikulace a akustika. Tabulka).Ruské vokály v souvislé řeči, přízvučná a nepřízvučná pozice. Porovnání systému českých a ruských vokálů. Diftongy.Ruské konsonanty. Kritéria dělení. Tabulka. Korelační řady.Artikulace a akustika rus. konsonantů. Systém rus. konsonantů v porovnání s češtinou.Modifikace hlásek v souvislé řeči - úvod. Fonetické procesy a změny poziční a kombinatorní.Fonetické procesy: akomodace, asimilace.Tři výslovnostní styly v ruštině. Výslovnost plná, neutrální, hovorová.Program seminářů:Artikulační cvičení zaměřená na ovládání práce mluvidel.Dynamicko - rytmická cvičení 2 a 3 slabičných slov. Nácvik vokálů /o/, /y/.Úvodní diktát. Dynamicko - rytmická cvičení. Přízvučné a nepřízvučné vokály.Diktát. Dynamicko - rytmická cvičení. Nácvik výslovnosti /ž/, /š/, /c/.Diktát. Dynamicko - rytmická cvičení. Pokračující nácvik hlásek /ž/, /š/, /c/. Artikulace tvrdého /l/.Dynamicko - rytmická cvičení. Pokračující nácvik již osvojovaných hlásek. Artikulace /ď/, /ť/, /ľ/.Kontrolní test. Kontrola úrovně zvládnutí dosavadního nácviku výslovnosti hlášek. Artikulace měkkého /z/ a měkkého /s/.Pokračující nácvik výslovnosti měkkých souhlásek /l/, /z/, /s/. Artikulace měkkého /r/.Nácvik sygmantického členění věty na textu. Syntagma a její části. Opakování výslovnosti již osvojovaných hlásek.Intonace rus. věty (opakování). Nácvik IK-1 a IK-2. Výskyt nacvičovaných IK.Opakování výslovnosti osvojených hlásek. Zvuková realizace a výskyt IK-3. Nácvik IK-3.Zvuková realizace a výskyt IK-4 a IK-5. Nácvik.Shrnutí látky. Kontrolní test. Zápočtové čtení.

Získané způsobilosti

1. Získání základních teoretických znalostí: a) jevů zvukové stránky rus. jazyka v aspektu fonologickém, artikulačním, akustickém; b) ruské grafiky a ortografie.2. Osvojení příslušných praktických dovedností v realizaci suprasegmentálních a segmentálních prvků fonetického systému ruského jazyka na základě řízeného nácviku.Vytvoření potřebných návyků grafických a pravopisných.3. Úvod do aplikace získaných teoretických znalostí a praktických dovedností na úrovni didaktické.

Literatura

Zoubek, František. Fonetika současného ruského jazyka. Hradec Králové, 1983. AVANĚSOV, R.I. a kol. Orfoepičeskij slovar russkogo jazyka. Proiznošenije, udaenije, grammatičeskije formy. Moskva : Russkij jazyk, 1990. Oliverius, Zdeněk František. Fonetika russkogo jazyka. Praha, 1987.

Požadavky

Udělení zápočtu je podmíněno:1. prezencí a aktivní účastí na seminářích,2. absolvováním průběžných kontrolních písemných prací a závěrečného testu (diktát a transkripce),3. průběžným a závěrečným čtením připraveného i nepřipraveného textu se správnou výslovností segmentálních i suprasegmentálních jevů,4. reprodukcí nácvikových říkanek a veršů.Ke složení zápočtu má student dva pokusy.

Garant

Mgr. Petr Kotyza

Vyučující

Mgr. Petr KotyzaMgr. Miroslav Půža, Ph.D.