Předmět Obecná jazykověda (KSLA / POBEJ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSLA / POBEJ - Obecná jazykověda, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Program přednášek:Obecná jazykověda. Objekt, struktura a problémy. Předmět a úkoly. Počáteční stádium vývoje vědy o jazyce. Periodizace historie jazykovědy.Starověké lingvistické tradice.Rozvoj lingvistiky ve středověku a v období renesance.Vznik a rozvoj historicko-srovnávací jazykovědy (komparativistiky). Etapy rozvoje komparativistickým, učení mladogramatiků .Filosofie jazyka XIX. století. Lingvofilosofická koncepce W. von Humboldta. Naturalistický směr (August Schleicher). Psychologický směr.Sociologie jazyka a neogramatizmus.Ruské školy 2. poloviny XIX. století. Moskevská lingvistická škola (Fortunatov, Peškovskij, Šachmatov). Kazaňská lingvistická škola.Lingvistické školy na přelomu XIX.-XX. stol. Lingvistické koncepce F. de Saussoura.Lingvistická paradigmata XX. stol. Strukturalizmus. Strukturální lingvistika. Základní strukturalistické školy. Dánský strukturalizmus. Pražská strukturalistická škola (funkcionální lingvistika). Americký strukturalizmus (deskriptivní lingvistika).Aktuální problémy jazykovědy přelomu XX. a XXI. stol. (rozšiřování hranic lingvistických výzkumů , integrace s dalšími vědeckými obory ? psychologií, sociologií, filozofií, etnografií, kulturologií, innformatikou atd.Program seminářů:Nejstarší jazykovědné tradice.Vznik historicko-srovnávací jazykovědy. Germanistika. Slavistika.W. Humboldt jako zakladatel obecné jazykovědy. Jazykovědná koncepce W. Humboldta.Psychologický směr v jazykovědě.Lingvistická koncepce A.A. Potěbni.Lingvistická koncepce J. Baudouina de CourtenayLingvistická koncepce F. de SaussuraStrukturalismus. Základní školy a směry.Pražská lingvistická škola a funkční jazykověda.Kodaňská škola a glosematika.Deskriptivismus - americká forma strukturalismu.Jazykověda konce XX.-XXI. století. Přehled základních směrů.
Získané způsobilosti
Seznámit studenty s rozvojem hlavních jazykovědných škol a současnými lingvistickými směry.
Literatura
ZVEGINCEV, V. A. Istorija jazykoznanija XIX i XX vekov v očerkach i izjavlenijach. Moskva, 1965. ALPATOV, V. M. Istorija lingvističeskich učenij. Moskva, 2005. BEREZIN, F. M. Istorija lingvističeskich učenij. Moskva, 1975. KONDRAŠOV, N. A. Istorija lingvističeskich učenij. Moskva, 2006. VINOGRADOV, V. V., BELČIKOV, Ju. A., ROŽDĚSTVENSKIJ, Ju. V. Istorija russkich lingvističeskich učenij. Moskva, 2005. BEREZIN, F. M., GOLOVIN, B. N. Obščeje jazykoznanije: Istorija lingvistiki. Moskva, 1979. BEREZIN, F. M. Istorija russkogo jazykoznanija. Moskva, 1980. ALEFIRĚNKO N.F. Sovremennyje problemy nauki o jazyke. Moskva, 2005.
Požadavky
Zápočet. Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu pro získání zápočtu je nutné během semestru napsat referát a odpovědět na dvě otázky při ústním zápočtu. Ke složení zápočtu má student dva pokusy.
Garant
doc. Galina Kosych, CSc.