Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná jazykověda (KSLA / POJAR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSLA / POJAR - Obecná jazykověda, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Program přednášek:Obecná jazykověda. Objekt, struktura a problémy. Předmět a úkoly. Počáteční stádium vývoje vědy o jazyce. Periodizace historie jazykovědy.Starověké lingvistické tradice.Rozvoj lingvistiky ve středověku a v období renesance.Vznik a rozvoj historicko-srovnávací jazykovědy (komparativistiky). Etapy rozvoje komparativistickým, učení mladogramatiků .Filosofie jazyka XIX. století. Lingvofilosofická koncepce W. von Humboldta. Naturalistický směr (August Schleicher). Psychologický směr.Sociologie jazyka a neogramatizmus.Ruské školy 2. poloviny XIX. století. Moskevská lingvistická škola (Fortunatov, Peškovskij, Šachmatov). Kazaňská lingvistická škola.Lingvistické školy na přelomu XIX.-XX. stol. Lingvistické koncepce F. de Saussoura.Lingvistická paradigmata XX. stol. Strukturalizmus. Strukturální lingvistika. Základní strukturalistické školy. Dánský strukturalizmus. Pražská strukturalistická škola (funkcionální lingvistika). Americký strukturalizmus (deskriptivní lingvistika).Aktuální problémy jazykovědy přelomu XX. a XXI. stol. (rozšiřování hranic lingvistických výzkumů , integrace s dalšími vědeckými obory ? psychologií, sociologií, filozofií, etnografií, kulturologií, innformatikou atd.Program seminářů:Nejstarší jazykovědné tradice.Vznik historicko-srovnávací jazykovědy. Germanistika. Slavistika.W. Humboldt jako zakladatel obecné jazykovědy. Jazykovědná koncepce W. Humboldta.Psychologický směr v jazykovědě.Lingvistická koncepce A.A. Potěbni.Lingvistická koncepce J. Baudouina de CourtenayLingvistická koncepce F. de SaussuraStrukturalismus. Základní školy a směry.Pražská lingvistická škola a funkční jazykověda.Kodaňská škola a glosematika.Deskriptivismus - americká forma strukturalismu.Jazykověda konce XX.-XXI. století. Přehled základních směrů.

Získané způsobilosti

Seznámit studenty s rozvojem hlavních jazykovědných škol a současnými lingvistickými směry.

Literatura

ZVEGINCEV, V. A. Istorija jazykoznanija XIX i XX vekov v očerkach i izjavlenijach. Moskva, 1965. ALPATOV, V. M. Istorija lingvističeskich učenij. Moskva, 2005. KONDRAŠOV, N. A. Istorija lingvističeskich učenij. Moskva, 2006. BEREZIN, F. M. Istorija russkogo jazykoznanija. Moskva, 1980. BEREZIN, F. M., GOLOVIN, B. N. Obščeje jazykoznanije: Istorija lingvistiki. Moskva, 1979. ALEFIRĚNKO N. F. Sovremennyje problemy nauki o jazyke. Moskva, 2005. BEREZIN, F. M. Istorija lingvističeskich učenij. Moskva, 1975. VINOGRADOV, V. V., BELČIKOV, Ju. A., ROŽDĚSTVENSKIJ, Ju. V. Istorija russkich lingvističeskich učenij. Moskva, 2005.

Požadavky

Zápočet. Způsob a pravidla výsledné klasifikace předmětu pro získání zápočtu je nutné během semestru napsat referát a odpovědět na dvě otázky při ústním zápočtu. Ke složení zápočtu má student dva pokusy.

Garant

doc. Galina Kosych, CSc.

Vyučující

doc. Galina Kosych, CSc.