Předmět Filozofický seminář (KSLA / PPOFA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSLA / PPOFA - Filozofický seminář, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Základní charakteristiky (údiv, otázka, kritika, seberexlexe, celostní kontext) a mody filosofie (láska k moudrosti, péče o duši a svět, lék na duši, theorie a věda, sebepoznání, dialog, myšlení, řeč) v kontextu společenském a duchovním (intimita a veřejnost, komunitarismus a liberalismus, náboženství, věda, umění a éthos, kulturní horizonrtála a vertikála).Základy starořeckého jazyka a kontextová konceptualizace vybraného pojmosloví (oikos, synoikismos, metoikia, apoikia, oikonomia, oikúména, oikologie, xenos, xenia, proxenia, symbolon, démos, apodémia a epidémia, hodos, exhodos, methodos, ekstasis, enthusiasmos, mythos, epos, logos, theoria, historia, doxa, epistémé, nús, metanoia, aisthésis, pathos, sofia, thymos, fobos, filia, erós, agapé, psýché, sóma, séma, antrópos, anér, gýné, androgyn, hermafroditos, theos, labyrinthos, paidia, chaos, kosmos, mikrokosmos, makrokosmos, fysis, metafysika, genesis, arché, eschaton, holon, pan, bios, thanatos, fainomén, angelos, agein, heuriskein...)J. A. Komenský: konstitutio, destitutio, restitutio; educatio, konsultatio, emendatio; cultura animi, cultura omnium, pampaedia. ?Labyrint světa a ráj srdce?, ?Obecná porada o nápravě věcí lidských?. J. A. Komenský a R. Descartes (místo člověka ve světě a úloha na světě).F. Nietzsche a F. M. Dostojevskij (problém moderního nihilismu).N. Berďajev: ?Samopoznanije?. (Filosofická tradice lidského sebepoznání, vnitřní a vnější transcendence.)M. Buber: ?Cesta člověka podle chasidského učení?. (Vztah Já -Ty, Já - Ono. E. Lévinas o fenoménu tváře a odpovědnosti.)A. Arendtová: ?Krize kultury?. (Pojetí kultury, povaha a smysl kulturní transmise, intrakulturní a interkulturní vazby v pluralitním světě.)Jan Patočka: ?Přirozený svět jako filosofický problém?. (O trojím lidském pohybu - akceptace, sebeprodloužení a pravdy; domov - dálava - cizota.)T.G. Masaryk: ?Problém malého národa?. (Úvahy na charakteristickými znaky českého národa a nad jeho místem v globalizujícím se světě).Domov v kontextu světa a svět v kontextu domova. Globalizace a lokalizace. Nutnost péče o domov a svět. Situace člověka : hosta a hostitele, příjemce a dárce, správce a ochránce.Cesty jakožto fenomény života a poznání. (Pád, vyhnanství, návraty, poselství, hledání, objevování, tuláctví, bloumání, jinudost, putování, dobrodružství, útěk, odchod, výhost, stoupání, sestup, postup, ústup, příběh, rozcestí, bezcestí, návěstí, přešlapování, prodleva, spění, spočinutí, ztráty, nálezy, zkušenost hranic: rozdíl, podíl a sdílení, omezení, vymezení, zamezení, překážky, uzavřenost a otevřenost světu, prostoření, horizont, krajina, prostředí, okolí, sídlo, osada, uvelebení, bydlení, obývání, domov a bezdomoví, kořenění a vykořenění, pohostinství, azyl, osamělost, stejnost, jinakost, cizost, všednost, nevšednost.)Hlavní proudy a představitelé soudobého filosofického myšlení. Znaky postmodernismu.
Získané způsobilosti
Upozornit na filosofickou tematizaci lidské situovanosti a podíl filosofického myšlení na utvářené kultuře, vést posluchače ke studiu význačných myslitelů a filosofické literatury v příslušné regionální, kulturní či jazykové oblasti, v komentované četbě pomáhat vyjasnit způsoby filosofického tázání a základní filosofické kategorie, společně promýšlet filosofické otázky, spojené s cestovním ruchem. Posluchači by se měli naučit věnovat pozornost k bohatství filosofického dědictví v rámci příslušného kulturního okruhu, skrze filosofickou literaturu se přiblížit k osobitým rysům myšlenkové tradice a jejích inovací, učit se zprostředkovávat interkulturní výměnu v blízkosti filosofického myšlení, samostatně klást otázky po povaze lidské ukotvenosti a vykořeněnosti, uzavřenosti a otevřenosti, nedůvěry, obezřetnosti a vydanosti vůči světu, po povaze domova a cizoty, vlastního a nevlastního, stejnosti a jinakosti, fenofobie a pohostinnosti, patriotismu a kosmopolitismu, intolerance a tolerance, despektu a respektu, logocentrismu a plurality, totalismu a hoslismu, nepřátelsví a přátelství, neúcty a úcty k životu a lidské důstojnosti, po povaze poznávání jakožto ?cesty? a putování jakožto ?poznávání? v kontextu filosofické problematiky. Posluchači budou seznámeni se základy starořeckého jazyka v kontextové konceprtualizaci vybraného pojmoslovím, s hlavními rysy a významem českého filosofické myšlení (J. A. Komenský, T. G. Masaryk, J. Patočka, V. Havel aj.), budou samostatně i společně číst a komentovat vybrané partie z díla N. Berďajeva ?Samopoznanije? (v ruském jazyce), diskutovat předkládaná témata a dle vlastního výběru a v konzultaci s vyučujícím zpracovávat prezentaci filosofického myšlení vybraného jednoho českého a dvou odlišně cizojazyčných myslitelů.
Požadavky
zápočet
Garant
PhDr. Miroslav Joukl, Ph.D.