Předmět Teorie vzdělávání (KSOCP / KEOWA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSOCP / KEOWA - Teorie vzdělávání, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Teorie vzdělávání - vymezení a charakteristika předmětu. Význam vzdělávání. Vzdělání pro 21. století.2. Cíle vzdělávání - obecné, konkrétní, operacionalizace, historicko společenská determinace cílů, komplexní chápání cílů.3. Obsah vzdělávání - vymezení pojmů, problematika výběru učiva (základní učivo), pedagogické dokumenty vymezující učivo. Didaktická analýza učiva.4. Vyučovací koncepce.5. Typy výuky.6. Vyučování - podstata a podmínky vyučovacího procesu. Efektivita a optimalizace vyučování. Moderní a výchovné vyučování. Fáze výuky.7. Vyučovací metody - charakteristika, členění.8. Aktivizující metody.9. Organizační formy vyučování - podstata, vztah k cíli vyučování, vyučovacím metodám, jejich vliv na pedagogickou komunikaci.10. Diagnostika ve vyučovacím procesu a problematika školního hodnocení (metody, druhy hodnocení).11. Pedagogické projektování a prognózování. Organizace a řízení výuky.12. Vyučovací prostředky, média, učebny, pomůcky.13. Rodina a škola. Spolupráce školy s rodinou, práva a povinnosti rodičů.14. Učitel - jeho úloha ve vyučovacím procesu, dovednosti (kompetence) učitele.15. Transformace školství a její vliv na podmínky a prostředky vzdělávání. Česká vzdělávací soustava.
Získané způsobilosti
Rozvoj pedagogického myšlení studentů v otázkách vzdělávání a vyučování, přispět k utváření pedagogických dovedností.
Požadavky
Zápočet:- aktivní účast na seminářích- seminární práce (výběr ze 3 možností):a) seminární práce na vybrané téma (souvisí s předmětem a závěr. prací)b) výchovně vzdělávací projekt (zpracovat návrh a realizovat vyučovací hodinu ve všech třech jejich cyklech. Použít aktivizační metody, 3 fáze výuky)c) překlad odborného textu.- splnění úkolů zadaných na semináři (hospitace ve výuce, popis výchovné situace + řešení, reflexe výuky)- vědomostní testZkouška:- vědomosti v rozsahu tématických okruhů- beseda nad vybranou anotací (3) prostudované literatury a nad seminární prací.
Garant
PhDr. Jana Doležalová, Ph.D.