Předmět Obecná pedagogika (KSOCP / KOBPE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSOCP / KOBPE - Obecná pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Předmět pedagogiky. Struktura pedagogiky a vztah pedagogiky k jiným vědám. Pojem výchova, pojetí výchovy v historickém kontextu.Specifika pedagogického výzkumu a metody bádání.2.Podstata výchovy. Vztah výchovy, dědičnosti a prostředí. Intencionální a funkcionální působení. Výchova v širším a užším slova smyslu, znaky výchovy. Vztah výchovy a socializace.3. Vzdělávání, sebevzdělávání a vzdělání (stupně a druhy). Vztah výchovy a vzdělávání. Soudobé teorie vzdělání a jejich odraz ve výchovně vzdělávací praxi.4. Základní pedagogické kategorie ( cíl, obsah, proces, podmínky, prostředky, evaluace ).Etapy výchovného procesu. Sebevýchova a převýchova.5. Cíl výchovy. Funkce cíle výchovy. Struktura výchovných cílů.6. Obsah výchovy.7. Podmínky výchovy (vnitřní, vnější).8. Prostředky výchovy (různé pojetí).9.Základní činitelé výchovy: vychovatel - vychovávaný, charakteristika jednotlivých subjektů modelu.10. Formy výchovy (formy školní, mimoškolní a rodinné výchovy, sebevýchova) a metody výchovy (obecné vymezení a další třídění).11. Pedagogický pracovník ? osobnost učitele a vychovatele.12. Profil současné mládeže a podíl výchovy na jeho utváření.13. V7chovně vzdělávací systém se zaměřením na transformaci školské soustavy.14. Výchova a vzdělávání ? dokumenty o lidských právech a právech dítěte.15. Rodina jako výchovný činitel.16. Alternativní pojetí výchovy a vzdělávání a současné trendy v české pedagogice.17. Pedagogická dokumentace, aktuální změny s ohledem na kurikulární reformu.18. Současné trendy ve výchově a vzdělávání handicapovaných dětí a mládeže.
Získané způsobilosti
Seznámení se základním pojmovým aparátem, s přehledem vývoje pedagogického myšlení a organizace výchovy, aktuálními trendy, osvojení si základů práce s odbornou literaturou a se záměrem přispět k orientaci v současném pedagogickém dění.
Požadavky
Zápočet: - aktivní účast a příprava na semináře; - písemně zpracovaná seminární práce zaměřená na reflexi pedagogické problematiky (strukturace zadání v seminářích);- aktivní vystoupení na semináři s referátem- základem seminární práce.
Garant
doc. PhDr. Jiří Semrád, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Semrád, CSc.