Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky (KSOCP / KRZZA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSOCP / KRZZA - Základy pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vývoj pedagogických idejí od starověku až po J.A.Komenského. Dílo J.A.Komenského, jeho pedagogický systém a odkaz dnešku.2. Vývoj pedagogických idejí v 18. a 19. století. J.F.Herbart, J.J.Rousseau, L.N.Tolstoj aj.3. Vzdělávání v českých zemích. Vývoj sytému vzdělávání a základní školské reformy.4. Nové pedagogické směry na počátku 20. století (M.Montessoirová, R.Steiner, C.Freinet, P.Petersen). Reformní pedagogické hnutí v Československu. Alternativní pojetí výchovy a vzdělávání.5. Předmět pedagogiky. Základní pojmy. Struktura pedagogiky. Základní pedagogické disciplíny. Vztah pedagogiky k jiným vědám.6. Pojem výchova, pojetí výchovy v historickém kontextu. Intencionální a funkcionální výchova. Výchova v širším a užším slova smyslu. Znaky výchovy. Otázky výchovy a sebevýchovy. Názory některých klasiků na výchovu. Prostředky výchovy (širší a užší pojetí). Formy a metody výchovy.7. Vzdělávání, sebevzdělávání a vzdělání (stupně a druhy). Vztah výchovy a vzdělávání. Charakteristika, znaky a průběh výchovného procesu. Etapy výchovného procesu z hlediska ontogeneze. Fáze výchovného procesu z hlediska metodického.8. Výchovné cíle. Funkce a struktura výchovných cílů. Taxonomie výchovných cílů (např.podle B.Blížkovského). Formy výchovy (formy školní, mimoškolní a rodinné výchovy, sebevýchova). Metody výchovy (obecné vymezení).9. Podmínky výchovy. Fyziologická a psychická podmíněnost výchovy. Vztah prostředí a výchovy. Sociální podmíněnost výchovy. Mikroprostředí a makroprostředí, lokální prostředí. Přehled výchovných koncepcí vycházejících z rozdílné preference podmínek výchovy (pedagogický optimismus, pesimismus a realismus). Formy výchovy (formy školní, mimoškolní a rodinné výchovy, sebevýchova). Metody výchovy (obecné vymezení).10. Účastníci základního modelu edukace (charakteristika jednotlivých subjektů modelu). Sociální pozice pedagogické profese, aktuální problémy pedagogické profese. Vychovávaný (žák) jako subjekt edukace. Vzájemná interakce vychovatel - vychovávaný. Role učitele v transformaci školy. Pojetí učitelské profese, činitelé ovlivňující prestiž učitelské profese. Motivy výběru učitelské profese, kompetence učitele. Vliv osobních zkušeností s výchovou a vzděláváním na učitelovo pojetí výuky. Motivy výběru učitelské profese.11. Vzdělávací systém (struktura, obecná charakteristika částí systému).12. Škola - instituce pro řízenou edukaci. Kurikulum, teorie kurikula, národní kurikulum a vzdělávací programy. Současná školská soustava u nás. Přehled mimoškolních vzdělávacích, kulturních a osvětových institucí. Základní "školské" dokumenty. Škola a rodina (spolupráce, vzájemný vztah, formy spolupráce, trendy apod.).13. Metodologie pedagogiky - přehled metod pedagogického výzkumu, pedagogický projekt. Hospitace.14. Transformace českého školství. Základní nedostatky současné školy. Vnitřní a vnější reforma českého školství. Stručná charakteristika alternativních výchovně vzdělávacích programů realizovaných v současnosti ČR. Společné znaky alternativních výchovně vzdělávacích programů.

Získané způsobilosti

Jedním z cílů, ke kterým disciplína směřuje, je vzbudit ve studentech potřebu po hledání smyslu pedagogické profese, hledání odpovědí na otázky: ?Kdo je to vychovatel? Jaké kompetence jsou předpokladem úspěšného výkonu pedagogické profese??

Požadavky

Zápočet:- vypracování seminární práce- anotace z odborné pedagogické publikace

Garant

doc. PhDr. Jiří Semrád, CSc.