Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociálně výchovná práce s minoritami (KSOCP / KSVPM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSOCP / KSVPM - Sociálně výchovná práce s minoritami, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Teoretická základna pochopení problematikyI. Základní seznámení s problematikou( rozsah - 2h přednáška , 4h seminář )(1P+2S)Objasnění základních pojmů:- kultura, akulturace- etnikum, etnicita,- národ, národnost, národnostní menšina- kulturní dimenze(1P+2S)Objasnění základních pojmů:- rasy, rasismus- předsudky a stereotypy- kulturní dimenzeII. Procesy a faktory zasahující do utváření osobnosti vychovávaného( rozsah - 2h přednáška , 4h seminář )(1P+2S)- tvorba kulturní, národní, etnické identity- pozitivní a negativní faktory socializace- kulturní dimenze(1P+2S)- interkulturní rozdíly v rodinné výchově- význam hodnotové orientace- náboženství a světonázor jako východisko pro interpretace životních situací- kulturní dimenze2. Aktuální problémy současnosti( rozsah - 2h přednáška , 4h seminář )(1P+2S)- globalizace, migrace- multikulturalismus- migrace v současném světě(1P+2S)- problémy akulturace a adaptace- možnosti interkulturní komunikace- terorismus3. Práce s menšinamiI. Menšiny v ČR( rozsah - 4h přednáška , 8h seminář )(1P+2S)- sociální a sexuální menšiny- národnostní menšiny(1P+2S)- specifika vybraných menšin žijících v ČR:SlováciUkrajinciRusové(1P+2S)VietnamciAlbánciAfghánci(1P+2S)RomovéIII. Sociálně výchovná práce s menšinami( rozsah - 3h přednáška , 6h seminář )(1P+2S)- role sociálního pedagoga při práci s menšinami a migranty- specifika komunikace s klienty(1P+2S)- možnosti multikulturní výchovy- formy práce s příslušníky menšin ? úvod(1P+2S)- formy práce s příslušníky menšinpráce se skupinou a kolektivemindividuální práce ( využití situační metody, inscenačních metod, animace, režimové metody)práce se skupinou ( rodiny, vrstevníci, školní třída?)

Získané způsobilosti

Teoretická základna pochopení problematiky Cílem první části předmětu je základní seznámení s pojmy a odbornou terminologií, její osvojení a pochopení. Student získá schopnost pojmy s porozuměním využívat, porozumí základním procesům, které spoluvytváří osobnost klientů a vychovávaných. Cílem druhé části předmětu je upozornit na některé vybrané problémy současnosti. Úkolem studentů je zamýšlet se nad možnostmi řešení žehavých problémů současnosti. Poznatky z první části předmětu si student zasadí do konkrétních aktuálních podmínek dnešní společnosti. Cílem třetí části předmětu je propojení všech dosud získaných poznatků s praxí. Studenti se v rámci seminární práce pokusí koncipovat takové způsoby zacházení a přístupy, které by reflektovaly specifika jednotlivých menšin a vycházely přitom z teoretické základy, kterou získali v první části předmětu.

Požadavky

Zápočet ? aktivní účast ve výuce, hodnotícím kritériem je schopnost zapojit se do diskuse s využitím a porozuměním odborné terminologie. - schopnost vést a usměrňovat diskutující na vybrané téma, hodnotícím kritériem je zvládnutí role, schopnost udržet diskusi u tématu, schopnost reagovat na dotazy?- vypracování seminární práce- Student si zvolí jednu minoritní skupinu a s využitím kulturních dimenzí popíše její specifika. Součástí práce je také nastínění vhodných postupů, které chce student využít při práci s touto skupinou.

Garant

Mgr. Gabriela Caltová Hepnarová

Vyučující

Mgr. Silvie Horká