Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie výchovy (KSOCP / KUTVA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSOCP / KUTVA - Teorie výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Jak chápu výchovu? Co je to výchova? Jací činitelé do výchovy vstupují? Jak se měnila výchova v historii?2. Individuální přístup ve výchově ? osobnost vychovávaného.Historický přehled pojetí osobnosti vychovávaného ve výchovných koncepcích.3. Co je to individualizace, z jakého pojetí člověka vychází myšlenka individualizace? (Dimenze osobnosti člověka, přístupy umožňující individualizaci, integrovaná tematická výuka, výchovné vyučování).4. Rodinná výchova.Význam rodiny v životě člověka. Historie rodiny. Vliv kultury rodiny a jejích hodnot na vývoj osobnosti jedince.5. Typologie výchovných stylů v rodině. Současné problémy rodiny. Syndrom CAN.6. Spolupráce výchovných institucí s rodinami klientů. Strategie posilující spolupráci mezi výchovně vzdělávacími institucemi, rodinami klientů a veřejností.7. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Holistický přístup k chápání zdraví. Ekologická výchova. Sexuální výchova. Prevence kouření, alkoholismu, drogových závislostí.8. Mravní výchova. Jaké jsou cesty k naplnění cílů mravní výchovy? (metody mravní výchovy). Hodnotová výchova (hierarchie lidských hodnot). Konflikt hodnot a způsoby řešení konfliktů.9. Tradiční vymezení výchovných složek. Pozitiva a negativa tradičního způsobu vymezování výchovných složek (mravní, rozumová, pracovní, estetická, tělesná výchova).10. Osobnost vychovatele. Kdo je to vychovatel? Vlastnosti osobnosti vychovatele a jeho typologie. Způsobilost k výchovné práci (kompetenční struktury)11. Výchovné metody. Klasifikace výchovných metod. Aktivizující výchovné metody12. Výchova k lidským právům. Co jsou to lidská práva? Práva dítěte v dokumentech (Úmluva o právech dítěte). Strategie k posílení výchovy k respektování lidských práv.13. Multikulturní výchova. Výchovně vzdělávací postupy podporující kulturní diverzitu a toleranci.14. Mládež v postmoderní době. Charakteristiky současné mládeže. Které otázky ve vztahu k mladé generaci vnímáme jako problematické? Náměty k řešení problémů.15. Téma volí studenti na základě svého zájmu.

Získané způsobilosti

Přestože samotný název disciplíny poukazuje na její akademický charakter, bude ?Teorie výchovy? disciplínou spíše prakticky orientovanou. Východiska pro studium jednotlivých tematických oblastí představují osobní zkušenosti studentů s výchovou. Tyto zkušenosti budou vztahovány k obecným teoretickým konceptům o výchově, což napomáhá pochopení celé problematice a uvědomění si mnohadimenzionálního charakteru výchovy. Začínáme tedy reflexí osobních zkušeností s výchovou v rodině, ve škole a mimoškolních zařízeních. Od ní se pak odvíjí motivace studenta hledat takové přístupy ve výchově, které jsou schopny lidskost jedince podporovat. Zkušenost studenta na cestě od empirického poznávání k zobecnění by měla být velmi osobní. Je doplňována studiem časopisecké i monografické literatury, kterou student zpracovává. Učí se odlišit vlastní vidění problému od postojů autora, zhodnotit přínos prostudované literatury ke své zkušenosti a její možnou aplikaci v následné praxi. S cílem rozšířit repertoár námětů pro práci s klienty bude každé setkání obohaceno o herní aktivitu s výchovným cílem, jejíž realizaci zajistí studenti. Součástí každého setkání je také vedení ?reflektivního deníku?, do něhož studenti zaznamenávají své postřehy z právě proběhnuté lekce.

Požadavky

zápočet: vedení reflektivního deníku a zpracování sumarizované reflexe vztahující se k hodnocení seminářů z teorie výchovy, referát - aktivní vystoupení v semináři zkouška: diskuse k otázkám vycházejícím z přednášek a seminářů teorie výchovy a k otázkám zadaným ke samostudiu

Garant

PhDr. Eva Švarcová, Ph.D.