Předmět Pedagogika a psychologie (KSOCP / PEPSY)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSOCP / PEPSY - Pedagogika a psychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
S odvoláním na čl. 24, odst. 4 Studijního a zkušebního řádu UHK vedoucí katedry stanovuje, že všechny části státní závěrečné zkoušky mohou být konány až po obhajobě BP či DP, popř. současně s ní.Pedagogika a psychologieA. Pedagogika:1. Pedagogika jako věda ? její vývoj a stav v České republice. Třídění pedagogických disciplín.2. Metodologie pedagogiky, její specifika, znaky a charakteristika výzkumu v pedagogice.3. Základní pedagogické kategorie ? jejich charakteristika.4. Podstata a průběh výchovného procesu.5. Pedagogická interakce a komunikace, její charakteristika a zvláštnosti.6. Výchovné cíle, jejich struktura. Utváření a smysl výchovných cílů v praxi vychovatele.7. Podmíněnost výchovného procesu. Úloha vnitřních a vnějších faktorů v procesu formování osobnosti8. Diagnostikování a hodnocení ve výchovném procesu.9. Vychovatel ? vymezení pojmu, požadavky na výkon profese, funkce, typologie vychovatele.10. Problematika rodinné výchovy. Sexualita a sexuální výchova.11. Morálka a mravní výchova, její kategorie a obsah.12. Reformní pedagogika, ideje tvořivé a aktivizující výchovné činnosti.13. Projektování výzkumů, akcí, institucí. Etapy výzkumu. Základní metody výzkumu.14. Metody a prostředky výchovy a převýchovy, organizační formy.15. Činitelé výchovy (škola, rodina, volnočasové instituce, aj.)16. Obsah výchovy a jeho determinanty.17. Pedagogické zákony a principy.18. Pedagogické poradenství.19. Výchova a handicapovaní jedinci.20. Pedagogika, předmět, objekt, funkce.B. Psychologie:1. Osobnost. Činitelé jejího vývoje, věkové zvláštnosti, jejich respektování ve výchovné praxi.2. Socializace jedince.3. Předsudky a stereotypy.4. Výchovné styly a jejich dopad na formování osobnosti. Behaviorální a humanistický přístup ve výchově (C. R. Rogers).5. Motivace jako základ dynamiky osobnosti; potřeby.6. Já a osobnost, vznik a vývoj já, sebehodnocení, sebeúcta; kauzální atribuce, autoatribuce. Sebekoncepce, sebepojetí z různých hledisek. Fyzické já. Vývoj identity ? totožnosti se sebou samým.7. Psychologické metody, možnosti jejich využití se zaměřením na metodu pozorování a rozhovoru ? typy otázek v rozhovoru.8. Postoje, jejich vznik, vývoj a charakteristika. Trvání a změna postoje.9. Přehled typologií osobnosti - včetně svízelných osobnostních typů, stádia vývoje osobnosti (Erikson).10. Mezilidská komunikace; asertivita, její význam a možnosti využití ve výchovné práci.11. Poruchy chování na podkladě výchovné nebo sociální narušenosti, způsoby jejich odstraňování. Disharmonický vývoj osobnosti.12. Společenské normy a hodnoty; konformita.13. Náročné životní situace (konflikt, frustrace, stres), techniky jejich řešení a mechanismy vyrovnávání se s nimi .14. Přehled psychických poruch v dětském věku a dospívání. Charakteristika, náprava.Pozn.: z každé části A. i B. se losuje jedna otázka samostatně