Předmět Teorie vzdělávání (KSOCP / PTEVZ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSOCP / PTEVZ - Teorie vzdělávání, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Teorie vzdělávání - charakteristika předmětu. Význam vzdělávání.2. Cíle vzdělávání - obecné, konkrétní, operacionalizace, komplexní chápání cílů; taxonomie výukových cílů (kognitivní, afektivní a psychomotorická doména).3. Obsah vzdělávání: Problematika výběru učiva (základní učivo), pedagogické dokumenty vymezující učivo.4. Vyučování - podstata a podmínky vyučovacího procesu. Fáze výuky.5. Didaktické zásady a principy6. Vyučovací metody - charakteristika, členění. Aktivizující metody.7. Organizační formy vyučování8. Diagnostika ve vyučovacím procesu a problematika školního hodnocení (metody, druhy hodnocení).9. Evaluace ve vzdělávání (výsledky vzdělávání, autoevaluace školy)10. Aktéři školy a jejich spolupráce (např. rodiče, zřizovatelé, ČŠI)11. Učitel - jeho úloha ve vyučovacím procesu, kompetence učitele.12. Transformace školství a její vliv na podmínky a prostředky vzdělávání. Česká vzdělávací soustava.13. Alternativní formy vzdělávání
Získané způsobilosti
Rozvoj pedagogického myšlení studentů v otázkách vzdělávání a vyučování, přispět k utváření pedagogických dovedností. Reflexe vlastních zkušeností se vzděláváním.
Požadavky
1) V denním studiu aktivní účast na seminářích 2) Zápočet bude udělen za zpracování seminární práce ve dvojicích. 3) Součástí zápočtu je písemný test z teoretických poznatků prezentovaných na přednáškách (požadavek zisku minimálně 65 % bodů).Seminární práce v rozsahu 2 ? 5 NS (3600 - 9000 znaků včetně mezer) bez příloh musí vycházet nejméně ze 6 odborných zdrojů (publikací či článků z odborných recenzovaných časopisů). Jedním z odborných zdrojů musí být článek či publikace v cizím světovém jazyce (např. anglický, španělský, francouzský apod.). Studenti/ky si vybírají témata po konzultaci s vyučujícím. Téma by mělo být zaměřeno na praktické zkušenosti s některým z témat předmětu. Tj. nesmí jít o rešerši literatury k tématu, ale o reflexi praktických zkušeností diskutovaných na základě odborné literatury.Struktura seminární práce: ? Cíl práce (maximum 2 věty)? Motivace k výběru tématu seminární práce (maximum 2 věty)? Kontext získání praktických zkušeností s tématem (vlastních či cizích zkušeností z praxe), ? Popis ?příběhu?/zjištění, ? Reflexe zkušeností ? Diskuse zjištění opřená o odbornou literaturu (teorii pedagogiky) - v diskusi je třeba porovnávat konfrontovat, diskutovat praktické poznatky s poznatky z odborné literatury? Závěr, shrnutí, vyhodnocení cíle (maximum 7 řádek)? Použitá literatura (užití citační normy)? v případě potřeby přílohaU seminární práce budou hodnocena následující kritéria (seminární práce nebude uznána, pokud nebudou splněna všechna kritéria):1. Aktuálnost a vhodnost vybraného tématu 2. Praktičnost seminární práce3. Posouzení logické provázanosti jednotlivých prvků seminární práce4. Projev názoru/ů5. Zpracování diskuse ? schopnost diskutovat praktické zkušenosti se soudobými poznatky z odborné literatury6. Formální kritéria:? Rozsah seminární práce? Struktura seminární práce? Vhodné citování odborné literatury? Použití odborných zdrojů včetně cizojazyčných (světový jazyk) ? Doložený cizojazyčný text formou PDF souboru jako příloha k seminární práci
Garant
Ing. et Bc. Stanislav Michek, Ph.D.
Vyučující
Ing. et Bc. Stanislav Michek, Ph.D.