Předmět Sociální pedagogika (KSOCP / SOCPD)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSOCP / SOCPD - Sociální pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
S odvoláním na čl. 24, odst. 4 Studijního a zkušebního řádu UHK vedoucí katedry stanovuje, že všechny části státní závěrečné zkoušky mohou být konány až po obhajobě BP či DP, popř. současně s ní.Sociální pedagogika1. Sociální aspekty pedagogické profese. Profesní model sociálního pedagoga. Práce sociálního pedagoga (asistenta) v terénu. Uplatnění sociálního pedagoga v sociálních službách.2. Metody uplatňované v sociálně výchovné práci ? přehled metod a jejich charakteristika.3. Sociální pedagogika jako vědní obor, její vymezení a vývoj. Přehled vývoje sociálně pedagogického myšlení.4. Současné pojetí sociální pedagogiky u nás a v zahraničí, její obsah, postavení, vztah k jiným oborům.5. Společenská determinace výchovy a vzdělání na konci 20. století. Vliv společenského vývoje na socializaci a výchovu (globalizace, postmoderna, stále se učící a informační společnost), teorie nevzdělanosti. Vztah výchovy a socializace.6. Postavení dětí a mládeže ve společnosti. Životní, mentální a sociální pole mládeže. Životní způsob současných dětía mládeže.7. Aktuální demografické problémy současné ČR, odraz situace v sociální pedagogice. Demografické a sociologické charakteristiky současné rodiny (partnerství, manželství, sňatečnost a rozvodovost, děti v rodině z hlediska počtu, časování a legitimity) a jejich vliv na socializaci a výchovu v současné rodině.8. Problémy multikulturality v globalizujícím se světě (nové formy nacionalizmu). Problematika subkultur (problémy vzniku, vývoje a zániku). Práce s komunitami, rizikovými a minoritními skupinami. Dobrovolnická činnost, programy.9. Masová kultura a její vliv na formování životního způsobu jednotlivců a skupin. Role hodnot v životě člověka.10. Sociální výchova, výchova k volnému času a hodnotová orientace. Hodnotově orientovaná výchova, výzkum hodnot.11. Sociální komunikace, výchova a proces komunikace. Interakce a komunikace ve výchovném procesu, její charakteristika a zvláštnosti.12. Vliv prostředí výchovných institucí na rozvoj osobnosti. Role výchovných institucí v oblasti sociální výchovy, sociálně výchovné prevence a terapie. Výchovné situace, jejich průběh a řešení.13. Základní funkce rodiny a jejich historická proměna. Prostředí rodiny, jeho typologie a vliv na rozvoj osobnosti. Perspektivy vývoje rodiny. Místo rodiny v oblasti výchovy pro volný čas.14. Rodičovství, vztahy rodičů a dětí, rodinné role a jejich proměny. Mateřství a otcovství jako sociální fenomén, příbuzenství, mezigenerační vztahy. Problematika ?gender?.15. Role školy v sociální výchově. Socializační vliv školy a její problémy. Možnosti sociálně pedagogického působení. Kurikulární reforma a sociální výchova (rámcové vzdělávací programy, ?).16. Vrstevnické skupiny a jejich socializační vliv. Subkultury dětí a mládeže, současná dětská a mládežnická hnutí a jejich charakteristiky.17. Hromadné sdělovací prostředky jako socializační a formativní činitel. Vývoj a funkce médií, současná společnosta média, vliv na utváření osobnosti a veřejného mínění. Děti, mládež a média.18. Životní styl v postmoderní době (struktura životních činností, vztah k životnímu způsobu, přístupy k životnímu způsobu, faktory jeho utváření, model zdravého způsobu života). Místo volného času v životním způsobu, jeho vymezení, funkce a nejvýznamnější činitelé ovlivňující způsoby trávení volného času.19. Sociálně zabezpečovací systém a jeho fungování jako pole působnosti sociální pedagogiky.20. Životní situace a jejich výchovné využití. Krizové životní situace a možnosti jejich řešení.21. Proměny ve struktuře společnosti a jejich dopady na sociálně pedagogické činnosti. Sociální exkluze a možnosti řešení sociálního znevýhodnění.22. Tvořivost, sociální tvořivost (filozofické, pedagogické, psychologické základy), metody rozvíjení a uplatňování tvořivosti. Bariéry rozvoje a uplatňování tvořivosti.