Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Logopedie (KSPECP / GSLA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / GSLA - Logopedie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Základní pojmy v oblasti řečové komunikace. Role centrální nervové soustavy, inervace hlavovými nervy, orofaciální soustava. Vědní obory v oblasti řečové komunikace.2. Logopedie jako vědní obor, základní pojmy, definice oboru. Logopedie jako výchova řeči v koncepci M. Sováka. Narušená komunikačná schopnost v koncepci V. Lechty.3. Psycholingvisticky orientovaný přístup - diagnostika a terapie poruch řečové komunikace, komunikační řetězec, proces mezilidské komunikace.4. Rozdělení vývojových poruch řečové komunikace u dětí a dospívajících osob. Problematika tohoto období, dělení na jednotlivé poruchy, jejich charakteristiky a projevy.5. Rozdělení vývojových poruch řečové komunikace u dospělých osob. Problematika tohoto období, dělení na jednotlivé poruchy, jejich charakteristiky a projevy.6. Zásady logopedické diagnostiky, typy vyšetření a jejich obsah, problematika diferenciální diagnostiky poruch u dětí a dospělých osob.7. Zásady terapie poruch řečové komunikace, reedukační a kompenzační postupy, cíle a možnosti. Složky individuální a skupinové terapie.8. Zásady přístupu k závažným vývojovým poruchám řečové komunikace u dětí. Dysartrie, vývojová dysfázie, opožděný vývoj řeči při mentálním deficitu ap.9. Zásady přístupu k dospělým osobám s poruchami řečové komunikace. Postupy maximalizace komunikačních schopností pří kontaktu s těmito lidmi.10. Vybavení logopedického pracoviště, materiální podmínky, technické pomůcky a jejich dělení, počítačové specializované programy.11. Organizace logopedické péče v ČR, rezort zdravotnictví, školství a sociální péče. Role a možnosti uplatnění logopedického asistenta v systému logopedické péče.12. Dyslálie a nepřesná výslovnost. Pojmy, charakteristiky těchto poruch řečové komunikace. Řeč jako motorická činnost a jako komunikační systém. Percepčně - motorické vzory hlásek.13. Vývoj řečových schopností a artikulace u dětí, etapy raného vývoje řeči a vývoj artikulačních schopností u dětí. Metody a zásady stimulace řečového vývoje.14. Problematika oovlivňování motoriky řečového projevu, vyvozování nových percepčně - motorických vzorů hlásek a etapy procesu úpravy artikulace.15. Problematika úpravy artikulace sykavek a vibrant. Postupy úpravy artikulačních vzorů, pomůcky a užívané metody.

Získané způsobilosti

Vybavit studenty teoretickými i praktickými metodickými poznatky v oblasti péče o děti s dyslálií s ohledem na jejich praktické uplatnění na pozici speciálního pedagoga v oblasti péče o osoby s poruchami řečové komunikace.. Dále vybavit studenty souhrnem poznatků z oblasti poruch řečové komunikace u dětí a dospělých osob, které umožní jejich uplatnění v péči o tyto osoby pod vedením kvalifikovaného školského, poradenského či klinického logopeda.

Požadavky

Zápočet bude udělován za aktivitu při výuce a na základě vypracování a konzultace tematické seminární práce.Zkouška bude klasifikována na základě vstupního písemného testu znalostí a následného ústního prověření znalostí a dovedností.

Garant

doc. PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.