Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky (KSPECP / JAAB)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / JAAB - Základy pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět pedagogiky. Struktura pedagogiky a vztah pedagogiky k jiným vědám. Pojem výchova, pojetí výchovy v historickém kontextu.2. Intencionální a funkcionální výchova. Výchova v širším a užším slova smyslu, znaky výchovy.3. Vzdělávání, sebevzdělávání a vzdělání (stupně a druhy). Vztah výchovy a vzdělávání.4. Etapy výchovného procesu z hlediska ontogeneze (heteronomní, autonomní, období sociální konformity).5. Cíl výchovy. Funkce cíle výchovy. Struktura výchovných cílů.6. Podmínky výchovy (vnitřní, vnější). Vztah prostředí a výchovy.Mikroprostředí a makroprostředí, lokální prostředí.7. Přehled pedagogických směrů vycházejících z rozdílné preference podmínek výchovy.8. Prostředky výchovy (široké a užší pojetí).9. Účastníci základního modelu edukace: vychovatel - vychovávaný, charakteristika jednotlivých subjektů modelu.10. Vychovatel - vymezení pojmu, požadavky na výkon profese, funkce, rysy tvořivého vychovatele (učitele),11. Formy výchovy (formy školní, mimoškolní a rodinné výchovy, sebevýchova) a metody výchovy (obecné vymezení).12. Metody výchovy (obecné vymezení). Příklad rozličných tříděnímetod (např. diagnostické metody, výchovně - vzdělávací a metody výzkumné).13. Vzdělávací systém (struktura, obecná charakteristika částí systému - příklady). Školský systém. Přehled mimoškolních vzdělávacích, kulturní a osvětové instituce.14. Alternativní pojetí výchovy a vzděláván a současné trendy české pedagogiky

Získané způsobilosti

Osvojit si základní pedagogické pojmy a pochopit vztahy mezi jevy v oblasti výchovy.Porozumět komplexnosti a multidimenzionálnosti výchovy a její teorii - pedagogice.Orientovat se v oblasti základních metod pedagogického výzkumu.Charakterizovat vývoj myšlenek o výchově v historickém kontextu.Reflektovat zkušenosti z pedagogické reality.

Literatura

JANIŠ, K.-KRAUS, B.-VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové, 2005. Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha, 2002. ISBN 80-7178-631-4.DOLEŽALOVÁ, J. a kol. Pedagogická propedeutika (elektronický text). Hradec Králové, 2014. PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. ? MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha, 2003. Jůva, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 5., rozšíř. vyd. Brno, 2003.

Požadavky

Podmínky udělení zápočtu:- Založení portfolia- Vědomostní test- Úkoly zadané na semináři Podmínky zkoušky:1) Zvládnutí problematiky vymezené okruhy ke zkoušce.2) Reflexe rozšiřující pedagogické literatury (anotace nejméně tří literárních titulů) a seminárních úkolů.Maximální počet opravných termínů pro udělení zápočtu: 2

Garant

PhDr. Jana Doležalová, Ph.D.