Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Logopedie 1 (KSPECP / KLOG1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / KLOG1 - Logopedie 1, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Logopedie jako vědní obor, základní pojmy, definice oboru. Vědní obory, které zasahují do oblasti řečové komunikace a jejích poruch.2) Základní pojmy v oblasti řečové komunikace. Řeč a jazyk, sluchová percepce a produkce řeči, orofaciální soustava.3) Mezilidská komunikace jako víceúrovňový proces vnímání, tvorby a produkce forem verbální i neverbální komunikace. Poruchy komunikačního procesu v oblasti verbální komunikace, neverbální komunikace.4) Historie péče o osoby s poruchami komunikačních schopností, etapy vývoje poznání a rozvoje péče od starověku do současnosti, vývoj poznání ve světě a v ČR. Vývoj oboru logopedie ve světovém i domácím kontextu.5) Zásadní koncepce, ovlivňující vývoj české logopedie. Logopedie jako výchova řeči v koncepci M. Sováka. Narušená komunikační schopnost v koncepci V. Lechty. Význam osobnosti J. Lišky pro vývoj oboru klinická logopedie.6) Psycholingvisticky orientovaný přístup - diagnostika a terapie poruch řečové komunikace, komunikační řetězec v procesu mezilidské komunikace a vznik určitých typů poruch řečové komunikace.7) Základní rozdělení vývojových poruch řečové komunikace u dětí a dospívajících osob. Problematika tohoto období, dělení na jednotlivé poruchy, jejich charakteristiky a projevy.8) Základní rozdělení přetrvávajících a získaných poruch řečové komunikace u dospělých osob. Problematika tohoto období, dělení na jednotlivé poruchy, jejich charakteristiky a projevy.9) Zásady logopedické diagnostiky, typy vyšetření a jejich obsah, problematika diferenciální logopedické diagnostiky poruch řečové komunikace u dětí a dospělých osob.10) Zásady terapie poruch řečové komunikace, reedukační a kompenzační postupy, cíle a reálné možnosti logopedické intervence. Složky individuální a skupinové terapie.11) Zásady přístupu k závažným vývojovým poruchám řečové komunikace u dětí. Přístup k dětem s dysartrií, vývojovou dysfázií, opožděným vývojem řeči při mentálním deficitu.12) Zásady přístupu k závažným vývojovým poruchám řečové komunikace s přítomnou psychogenní složkou, děti s poruchami fluence mluvního projevu, elektivním mutismem, pervazivními vývojovými poruchami.13) Zásady přístupu k dospělým a stárnoucím osobám s poruchami řečové komunikace. Postupy maximalizace komunikačních schopností pří kontaktu s těmito lidmi

Získané způsobilosti

Předmět je zaměřen na problematiku mezilidské řečové komunikace a oblast poruch komunikačních schopností u dětí i dospělých osob. Přibližuje zásadní oblasti oboru logopedie, jeho vývoj a současný stav problematiky, společně s uvedením do diagnostických a intervenčních postupů logopedické péče u vývojových i získaných poruch řeči a jazykových schopností. Cílem je vybavit studenty souhrnem poznatků z oblasti poruch řečové komunikace u dětí a dospělých osob, který povede k porozumění dané problematice a uplatňování vhodných stimulačních postupů v kontaktu s osobami s poruchami řečové komunikace.

Požadavky

Student na základě aktivní účasti na přednáškách skládá zápočtový písemný test, zahrnující adekvátní rozsah prezentovaných témat z programu základního přednáškového bloku oboru logopedie.Na konci prvního ročníku student skládá soubornou zkoušku ze speciální pedagogiky, jejíž rozsah odpovídá obsahu přednášek předmětů Psychopedie 1, Somatopedie 1, Etopedie 1, Tyflopedie 1, Surdopedie 1, Logopedie I.

Garant

doc. PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.