Předmět Tyflorehabilitační systémy (KSPECP / KTYFS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / KTYFS - Tyflorehabilitační systémy, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Historické mezníky samostatného života a rehabilitace osob se zrakovou vadou.Prostředky snižování informačního deficitu a zvyšování samostatnosti. Vymezení základních pojmů, význam výchovy k samostatnosti a mobilitě.Cíle a úkoly POSP, referenční pole, cílové skupiny, exogenní a endogenní předpoklady úspěšného zvládnutí POSP.Systémy edukace POSP v cílových skupinách slabozrakých, nevidomých, dětí a dospělých, prvky POSP, bezpečnost při výcviku i samotném pohybu.Rozvíjení orientačních schopností, specifika vnímání prostoru u jednotlivých cílových skupin, nácvik stability.Teorie bílé hole. Didaktika rozvoje orientační analyticko-syntetické činnosti, techniky bílé hole.Základní pravidla pro popis a nácvik trasy, pohyb v silničním provozu.Reliéfní plán a jeho význam v POSP, základní informace problematiky odstraňování architektonických bariér.Specifika pohybu v interiéru budov, metodika nácviku tras.Specifika pohybu v exteriéru, městské zástavbě a v přírodě. Pohyb v dopravním ruchu.Význam zvyšování odolnosti vůči psychické zátěži při pohybu, postupy při ztrátě orientace.Využívání akustických a digitálních orientačních majáků.Specifika POSP u osob slabozrakých, optimalizace vnějších podmínek, nácvik specifických rakových dovedností.Specifika chůze s vodícím psem, pohyb v extrémních podmínkách (metodika nácviku pohybu v náročných orientačních situacích: jízda MHD, výtah, eskalátory).Specifika metodiky ve výuce POSP dětí s vrozenou vadou zraku, metodika a didaktika výuky.
Získané způsobilosti
Cílem je uvedení do problematiky předmětu Tyflorehabilitační systémy
Požadavky
Semestrální práce na téma:a) Analýza důsledků bariér prostředí v oblasti informačních zdrojů.b) Analýza důsledků bariér prostředí v oblasti bezpečného a samostatného pohybu a orientace.c) Analýza možností využívání alternativních komunikačních a informačních zdrojů nevidomých ? proměny ve 21. stol.Zápočet je udělen za aktivní účast při výuce, úspěšné splnění semestrální práce a vědomostního testu. Zkouška prověřuje teoretické znalosti studenta a praktické dovednosti využití technik pro výcvik mobility, a to včetně didaktických principů a schopností vytvořit a vést výcvikovou jednotku.
Garant
PhDr. Kamila Růžičková, Ph.D.