Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Alternativní komunikace v logopedické pr (KSPECP / PAKLP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / PAKLP - Alternativní komunikace v logopedické pr, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Diagnostika v oblasti alternativní komunikace, logopedická diagnostika neverbálních schopností. AAK, stanovení schopností v oblasti verbální a neverbální komunikace.2) Výběr vhodných kandidátů užití AAK a stanovení vhodného terapeutického postupu.3) Multimodální komunikace s využitím prostředků AAK v logopedické praxi.4) Komunikační systémy, preferované u užití v oblasti logopedie ? manuální znaky, grafické značky, taktilní znaky.5) Komunikační pomůcky, využití elektronických pomůcek, zapojení počítačových specializovaných programů.6) Děti raného a předškolního věku, diagnostická kritéria a užití vhodných intervenčních strategií.7) Děti se syndromem DMO, využívající systému alternativní komunikace.8) Děti školního věku a dospívající, diagnostická kritéria, rozvoj vhodných intervenčních strategií.9) Děti s Downovým syndromem, využívající systému AAK.10) Dospělé a stárnoucí osoby, diagnostická kritéria, rozvoj vhodných intervenčních strategií.11) Osoby s těžkou přetrvávající dysartrií, využívající systému alternativní komunikace.12) Osoby s globální perzistentní afázií, využívající systému AAK.13) Osoby se syndromem demence, možnosti a limity užití sytému AAK.

Získané způsobilosti

Cílem předmětu Alternativní a augmentativní komunikace v logopedické praxi je vybavit studenty souhrnem poznatků o možnostech využití této formy komunikace v oblasti terapeutické pomoci osobám se závažnými deficity komunikace s okolím, přičemž navazuje na poznatky z předchozího programu studia logopedie.

Literatura

Bendová, P., Langer, J. Alternative Communication techniques. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3750-7.Bendová, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3703-3.Bendová, P., Růžičková, V. Alternativní a augmentativní komunikace 2. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3705-7.Bendová, Petra. Alternativní komunikační techniky. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3704-0.Pidrman, Vladimír. Demence. Vyd. 1. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1490-5.Bendová, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vyd. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.Škodová, Eva. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.Krahulcová, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Vyd. 2. Praha, 2002. ISBN 80-246-0329-2.Janáčková, Laura. Komunikace ve zdravotnické péči. Vyd. 1. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.Neubauer, Karel. Logopedie. 3. vyd. Hradec Králové, 2010. ISBN 978-80-7435-053-5.Neubauer, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vyd. 1. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.Tegze, Oldřich. Neverbální komunikace. Vyd. 1. Praha, 2007. ISBN 80-251-0183-5.The, Anne-Mei. Paliativní péče a komunikace. 1. vyd. Brno, 2007. ISBN 978-80-87029-24-4.Neubauer, Karel. Péče o osoby se vzniklou poruchou řeči - dysartrií. 1. vyd. Bratislava, 2000. Skutil, Martin. Pedagogický a speciálně pedagogický slovník. Vyd. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3855-0.Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.Thorová, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vyd. 1. Praha, 2006. ISBN 80-7367-091-7 .Neubauer, Karel. Poruchy řečové komunikace u dospělých osob. Praha, 1997. Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-7178-998-4.Bendová, P., Dlouhá, J., Kaliba, M., Kalibová, P. Vybrané kapitoly z psychopedie a etopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-423-6.Zikl, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.Bendová, Petra (ed.). Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.Michalík, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.

Požadavky

Podmínkou pro získání zápočtu z předmětu ALKOLOP je prezentace a obhajoba seminární práce (pozn. Seminární práce se vztahují k aktuálním otázkám oboru logopedie, související s užitím alternativní komunikace. Student předkládá, prezentuje a obhajuje seminární práci s tématy: (a) diagnostická kritéria pro užití systému alternativní komunikace u nemluvících dětí; (b) opoždění psycho-motorického vývoje dítěte a vhodná strategie užití alternativní komunikace s okolím;(c) vhodný systém užití manuálních a grafických znaků pro osobu s globální afázií) a pro úspěšné ukončení předmětu = Zk se předpokládá složení písemného testu (75% správnost odpovědí) a absolvování ústní zkoušky klasifikovatelné v rozsahu 1-3, jež prověřuje rozsah studentových znalostí získaných v rámci přednášek a seminářů k předmětu ALKOLOP.

Garant

PhDr. Petra Bendová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Lenka Neubauerová