Předmět Edukačně-terapeutické přístupy v tyflope (KSPECP / PETPT)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / PETPT - Edukačně-terapeutické přístupy v tyflope, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Edukačně-terapeutický přístup vs. zrakové postižení ? teoretický základ.2) Přesahy a styčné plochy léčby a rehabilitace slabozrakých ? zraková terapie.3) Diagnostické prostředky ? funkční a rehabilitační diagnostika slabozrakých.4) Základní strategie a prostředky zrakové terapie - stimulace zraku.5) Základní strategie a prostředky rehabilitace zraku - reedukace zraku.6) Základní edukační strategie a prostředky nevidomých ? teoretický základ.7) Základní edukační strategie a prostředky využívání hmatu - tyflografika.8) Základní edukační strategie a prostředky využívání dalších kompenzačních smyslů.9) Základní edukační strategie a prostředky orientace a pohybu nevidomých.10) Využívání kompenzačních smyslů při orientaci a pohybu, význam a funkce Bílé hole a jiných pomůcek.11) Základní edukační strategie a prostředky pro snižování informačního deficitu.12) Základní edukační strategie a prostředky při edukaci dovedností vedoucích k samostatnosti - sebeobsluha.13) Exkurze do speciálního edukačního nebo rehabilitačního zařízení.
Získané způsobilosti
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifickými přístupy a strategiemi využívanými v edukaci a rehabilitaci slabozrakých a nevidomých. Struktura předmětu je vystavěna v kontextu celoživotního vzdělávání.
Literatura
Kochová, Klára, Schaeferová, Markéta. Dítě s postižením zraku. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-262-0782-5.Janečka, Zbyněk, Bláha, Ladislav a kol. Motorické kompetence osob se zrakovým postižením. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3953-2.Růžičková, Kamila. Rehabilitace zraku slabozrakých a rozvíjení čtenářské výkonnosti. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-383-3.Růžičková, Kamila, Skákalová, Tereza. Seznamte se, prosím. Hradec Králové, 2014. ISBN 978-80-7435-381-9.Růžičková, Kamila, Vítová, Jitka. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3.
Požadavky
Individuální přípravy se vztahují k tématům přednášek. Student předkládá, prezentuje a obhajuje vlastní semestrální práci a zadané úkoly (ukázka témat):(a) výzkumy a studie v oblasti zrakové terapie a rehabilitace zraku slabozrakých;(b) výzkumy a studie v oblasti orientace a pohybu slabozrakých a nevidomých;(c) moderní trendy ve zpřístupňování prostředí pro osoby se zrakovým postižením; (d) moderní prostředky tvorby hmatové grafiky a její limity.
Garant
PhDr. Kamila Růžičková, Ph.D.