Předmět Tyflopedická edukace a rehabilitace (KSPECP / PHSA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / PHSA - Tyflopedická edukace a rehabilitace, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Pojem speciální edukace osob se zrakovým postižením (OZP),základní terminologické otázky tyflopedie, historické a filozofické otázky výchovy OZP.2. Typologie cílových skupin, klasifikace, stupeň ZP a jeho vliv na vývoj osobnosti.3. Specifika kvality života osob se zrakovým postižením,specifické potřeby OZP, prostředky jejich uspokojování.4. Psychologické problémy, akceptace zrakového postižení.5. Speciálně pedagogické procesy u dětí s vrozenou zrakovou vadou, pojem zraková stimulace6. Specifické procesy v edukaci dětí školního věku, speciální a integrativní forma vzdělávání, role osobního a pedagogického asistenta, pojem informační deficit7. Postavení reedukace zraku v edukaci a rehabilitaci OZP, pojem vizualizace.8. Postavení kompenzace zraku v edukaci a rehabilitaci OZP, pojmy haptizace, hapestetika, tyflografika.9. Význam, systém a prostředky ucelené rehabilitace OZP, klasifikace rehabilitačních programů.10. Prostředky technické podpory OZP, rehabilitační pomůcky, systémy, pojem tyflopedický inženýring11. Institucionalizace ? státní a nestátní sektor edukačních a rehabilitačních služeb a podpory pro OZP.12. Osobní asistence a průvodcovské služby OZP
Získané způsobilosti
Cílem předmětu je nastínit specifické podmínky tyflopedického a tyflorehabilitačního působení na osoby se zrakovým postižením. V rámci studia dojde k propojení a prohloubení informací získaných v obecnějších pedagogických a psychologických disciplínách. Předmět je postaven na paradigmatu celoživotního vzdělávání. Přednášková témata vycházejí z historického kontextu a současných paradigmat vědního oboru tyflologie a systémově kopírují nejzávažnější problémy současného pojetí tyflopedické i tyflorehabilitační problematiky.
Požadavky
Zápočet je udělen na základě konspektů odborné literatury a seminární prezentace na zadané téma.Zkouška je udělena na základě úspěšně vypracovaného písemného testu ústního prověření znalostí probírané problematiky.
Garant
PhDr. Kamila Růžičková, Ph.D.