Předmět Komunikace s lidmi s handicapem (KSPECP / PKLHC)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / PKLHC - Komunikace s lidmi s handicapem, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Mezilidská komunikace jako náročný víceúrovňový proces, psychologie mezilidské komunikace, faktory ovlivňující úspěšnost vzájemné komunikace.2) Specifické obtíže v komunikace osob s handicapem, specifika senzorického, motorického či řečového handicapu.3) Přínos poznatků z oblasti psychologie, logopedie a psycholingvistiky pro speciální pedagogiku a praxi komunikace s postiženými osobami.4) Problematika komunikace sluchově postižených se slyšícím prostředím. Překonávání obtíží v obousměrné komunikaci, vhodné strategie překonávání a kompenzace sluchové bariéry.5) Prezentace příspěvků studentů k problematice komunikace s osobami se sluchovým postižením a seminární diskuse k tématu.6) Komunikace se zrakově postiženým člověkem, možnosti efektivní pomoci v komunikační situaci. Překonávání obtíží v obousměrné komunikaci, vhodné strategie překonávání a kompenzace zrakové bariéry.7) Prezentace příspěvků studentů k problematice komunikace s osobami se zrakovým postižením a seminární diskuse k tématu.8) Problematika komunikace osob poruchami řečové komunikace, diferenciace mezi motorickými příčinami řečových poruch a centrálními neurogenními poruchami.9) Prezentace příspěvků studentů k problematice komunikace s osobami se řečovým postižením a seminární diskuse k tématu.10) Osoby s dysartrií a afázií. Překonávání obtíží v obousměrné komunikaci, vhodné strategie překonávání a kompenzace komunikační bariéry s důrazem na odlišné symptomy obou častých a zaměnitelných poruch řečové komunikace11) Prezentace příspěvků studentů k problematice komunikace s osobami s neurogenními poruchami řečové komunikace postižením a seminární diskuse k tématu.12) Osoby s parciálními poruchami verbální paměti a osoby s demenciálními syndromy. Překonávání obtíží v obousměrné komunikaci, vhodné strategie překonávání a kompenzace kognitivně - komunikační bariéry.13) Prezentace příspěvků studentů k problematice komunikace s osobami s kognitivně - komunikačním postižením a seminární diskuse k tématu.
Získané způsobilosti
Předmět seznamuje s problematikou komunikace s lidmi se zdravotním postižením (tj. s handicapem).
Literatura
Friedlová, Karolína. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Vyd. 1. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.Jirák, Roman. Demence a jiné poruchy paměti. 1. vyd. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.Zikl, Pavel. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Vyd. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.Hanák, Petr. Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-86856-10-0 .Bendová, Petra. Dítě s mentálním postižením ve škole. Vyd. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.Bendová, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vyd. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.Škodová, Eva. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.Krahulcová, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha, 1996. ISBN 80-7184-239-7.Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.Krahulcová, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Vyd. 2. Praha, 2002. ISBN 80-246-0329-2.Janáčková, Laura. Komunikace ve zdravotnické péči. Vyd. 1. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.Neubauer, Karel. Logopedie. 3. vyd. Hradec Králové, 2010. ISBN 978-80-7435-053-5.Hrubý, Jaroslav. Mobilní telefony pro neslyšící. Vyd. 1. Praha, 2000. ISBN 80-7216-141-5.The, Anne-Mei. Paliativní péče a komunikace. 1. vyd. Brno, 2007. ISBN 978-80-87029-24-4.Thorová, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vyd. 1. Praha, 2006. ISBN 80-7367-091-7 .Neubauer, Karel. Poruchy řečové komunikace u dospělých osob. Praha, 1997. Lejska, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, 2003. ISBN 80-7315-038-7.Růžičková, Kamila. Rehabilitace zraku slabozrakých a rozvíjení čtenářské výkonnosti. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-383-3.Růžičková, Kamila, Skákalová, Tereza. Seznamte se, prosím. Hradec Králové, 2014. ISBN 978-80-7435-381-9.Hrubý, Jaroslav. Technická příručka pro sluchově postižené. Praha, 1987. Skákalová, Tereza. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Vyd. 1. Hradec Králové, 2011. ISBN 978-80-7435-098-6.Hrubý, Jaroslav. Úvod do počítačové typografie. Praha, 2003. Bendová, P., Dlouhá, J., Kaliba, M., Kalibová, P. Vybrané kapitoly z psychopedie a etopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-423-6.Růžičková, K., Vítová, J. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové. ISBN 978-80-7435-424-3.Zikl, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.Bendová, Petra (ed.). Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové, 2014. ISBN 978-80-7435-422-9.Michalík, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
Požadavky
Zápočet je studentovi udělen na základě zpracování, prezentace a obhajoby seminární práce.Seminární práce se vztahují k prezentovaným oblastem psychologie komunikace. *Student předkládá, prezentuje a obhajuje seminární práci s tématy (ukázka):(a) moje komunikační dovednosti, přednosti, slabiny, zapojení do skupinových seminárních zadání;(b) komunikační schopnosti speciálního pedagoga a jeho edukativní působení;(c) poruchy komunikace související s poruchami myšlení.
Garant
PhDr. Petra Bendová, Ph.D.