Předmět Logopedie (KSPECP / PLOPS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / PLOPS - Logopedie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Logopedie jako vědní obor, základní pojmy, definice oboru. . Základní pojmy v oblasti řečovékomunikace. Řeč a jazyk, sluchová percepce a produkce řeči, orofaciální soustava.2. Logopedie jako více oborová hraniční oblast, zacílená na pomoc osobě s poruchou řečové komunikace. Vědní obory, které zasahují do oblasti řečové komunikace jejích poruch.3. Mezilidská komunikace jako víceúrovňový proces vnímání, tvorby a produkce forem verbální i neverbální komunikace. Poruchy komunikačního procesu v oblasti verbální komunikace, neverbální komunikace.4. Historie péče o osoby s poruchami komunikačních schopností, etapy vývoje poznání a rozvoje péče od starověku do současnosti, vývoj poznání ve světě a v ČR.5. Vývoj oboru logopedie ve světovém i domácím kontextu. Vývoj vědeckých poznatků, jejich návaznost na vývoj péče o osoby s poruchami komunikace, systémy vzdělávání logopedických pracovníků ve vyspělých státech světa.6. Anglo ?americká Speech-language therapy jako světově nejrespektovanější systém rozvoje vědeckých poznatků v oblasti péče o osoby s poruchami řeči, jazykových schopností a sluchu. Koncepce Speech-language therapy jako samostatného hraničního oboru.7. Vývoj oboru logopedie v domácích podmínkách. Česká a slovenská logopedie - vývoj vědeckých poznatků, jejich návaznost na vývoj péče o osoby s poruchami komunikace, systémy vzdělávání logopedických pracovníků v současnosti v ČR a SR.8. Zásadní koncepce, ovlivňující vývoj české logopedie.Logopedie jako výchova řeči v koncepci M. Sováka. Narušená komunikační schopnost v koncepci V. Lechty.9. Psycholingvisticky orientovaný přístup - diagnostika a terapie poruch řečové komunikace, komunikační řetězec v procesu mezilidské komunikace a vliv jednotlivých složek tohoto řetězce na vznik určitých typů poruch řečové komunikace.10. Základní rozdělení vývojových poruch řečové komunikace u dětí a dospívajících osob. Problematika tohoto období, dělení na jednotlivé poruchy, jejich charakteristiky a projevy.11. Základní rozdělení přetrvávajících a získaných poruch řečové komunikace u dospělých osob. Problematika tohoto období, dělení na jednotlivé poruchy, jejich charakteristiky a projevy.12. Zásady přístupu k závažným vývojovým poruchám řečové komunikace u dětí. Přístup k dětem s dysartrií, vývojovou dysfázií, opožděným vývojem řeči při mentálním deficitu či s poruchami fluence mluvního projevu.13. Zásady přístupu k dospělým a stárnoucím osobám s poruchami řečové komunikace. Postupy maximalizace komunikačních schopností pří kontaktu s těmito lidmi.
Získané způsobilosti
Cílem je uvedení do problematiky předmětu Logopedie
Požadavky
semestrální práce na téma:a) Historie a současnost oboru logopedie.b) Zásadní otázky rozvoje logopedické péče v české republice a v zahraničíc) Péče o osoby v poruchami řečové komunikace v dětském věku, dospělosti i stáří.
Garant
doc. PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Barbora Vondráčková