Předmět Souvislá odborná praxe (KSPECP / PPRX4)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / PPRX4 - Souvislá odborná praxe, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Praxe se uskutečňuje na základě dohody s příslušným zařízením v daném rozsahu (120 hod.), s odpovídající náplní a dle předem stanoveného harmonogramu.Podmínkou pro obor VYSM je povinnost absolvovat souvislou praxi u cílové skupiny odpovídající danému oboru, tj. osoby se sluchovým, zrakovým, kombinovaným postižením.V rámci praxe je pro studenta závazné splnění následujících úkolů:1) seznámit se s charakterem zařízení;2) vést záznamy o pozorování činností pedagogických pracovníků i klientů, režimu a organizaci práce;3) sledovat dlouhodobější vývoj min. jednoho žáka/klienta/uživatele a ten kazuisticky zachytit ve vlastním záznamu z praxe (včetně prognózy a možností dalšího rozvoje jedince);4) připravit a realizovat samostatné výstupy dle pokynů vedoucího praxe. Zde je hodnocena zvláště míra dosažení stanoveného záměru, obsahová úroveň, vhodnost zvolených a použitých metod, prostředků, pomůcek, materiálů, struktura, časové rozvržení, věková přiměřenost, pracovní tempo zaměstnání, osobnost pedagoga (vystupování studenta ? pohotovost, takt, vztah ke klientům, kultura projevu,?).Student se po celou dobu praxe maximálně zapojuje do všech aktivit v zařízeních spolu s pověřeným pracovníkem tak, aby co nejvíce pronikl do celkového provozu daného zařízení a vyzkoušel si práci s danou cílovou skupinou.O provedené praxi vypracuje student deník z praxe (písemnou zprávu) dle požadavků didaktika praxe. Záznam z praxe student ukončí vlastní reflexí a zhodnocením zkušeností, které při praxi získal.
Získané způsobilosti
Cílem závěrečné souvislé odborné praxe je aplikace teoretických i praktických znalostí, dovedností a zkušeností získaných v rámci studia v přímém souvislém edukačním a rehabilitačním procesu u cílové skupiny dětí, mladistvých, dospělých nebo seniorů se smyslovým či kombinovaným postižením. Nezanedbatelným cílem souvislé praxe je motivace pro profesionální uplatnění absolventů.Během souvislé praxe student poznává roli speciálního pedagoga v organizaci, jeho hlavní činnosti, způsoby vedení dokumentace a jednání s klienty.Tyto stěžejní cíle lze vymezit jednotlivými dílčími cíli, jedná se zvláště o:- aplikaci znalostí a dovedností v praxi;- rozvoj komunikačních dovedností (schopnost navázat kontakt s klientem, vést rozhovor) a schopnosti vedení klienta;- sledování a zaznamenání vývoje klienta, dosažených změn;- vedení dokumentace, seznámení se s administrativními záležitostmi při řízení organizace;- individuální plánování s klientem, analýza potřeb klienta a sociálního prostředí;naučení se sebereflexi;- prohloubení znalostí o síti odborných pracovišť a jejich vzájemné spolupráci;- osvojení a dodržování etických standardů profese;- reflexi profesionálních hranic;- reflexi a hodnocení poskytovaných služeb a činností.Při hodnocení je didaktikem praxe kladen důraz na naplňování vytyčených obecných a dílčích cílů praxe a na postupně se prohlubující schopnost studenta reflektovat nově nabyté zkušenosti a komparovat je se zkušenostmi a vědomostmi dříve nabytými.
Požadavky
Student získává zápočet na základě předložení zpracovaného deníku z praxe a kladného hodnocení vedoucího praxe.Deník z praxe (písemnou zprávu) zpracovává student dle požadavků didaktika praxe. Záznam z praxe student ukončí vlastní reflexí a zhodnocením zkušeností, které při praxi získal. Po ukončení praxe vystaví vedoucí praxe studentovi hodnocení jeho praxe (na předepsaném formuláři UHK) a opatří jej svým podpisem. Vedoucí praxe se vyjadřuje celkově k působení studenta v zařízení a hodnotí samostatnou aktivitu studenta během absolvované praxe.
Garant
Mgr. Tereza Skákalová
Vyučující
PhDr. Miroslava Javorská, Ph.D.